När jag listar mina forum och klickar på ett av dem så är det ämnet som bestämmer vilket inlägg som ska visas, adressraden är till ett forum http://webbisen.com/Forum/visa.asp?id=2&Amne=Humor&Amne=Skämt där variabelvärdet skämt ska hämtas från db. Hej! Nu får jag Har du någon tabell som heter tblForumInlagg? Alla tabeller är rättstavade, fick frågan direkt från access när jag skapade en sql-fråga Jag löste det genom att läägga in ett trådID som är en räknare med unik nyckel och satsen varTID= Request.QueryString("tid") Japp just de japroblem med sql-satsen i mitt forum
Min SQL-sats är
varAmne= Request.QueryString("Amne")
Set rs = objConn.Execute("SELECT tblForum.forumID, tblForum.ForumNamn, tblForumInlagg.forumID, tblForumInlagg.forumNamn, tblForumInlagg.forumAmne, tblForumInlagg.forumInlagg, tblForumInlagg.forumDate, tblForumInlagg.from "&_
"FROM tblForum INNER JOIN tblForumInlagg ON tblForum.forumID = tblForumInlagg.forumID WHERE tblForumInlagg.forumAmne = "& varAmne)
och jag får detta felmeddelande:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
[MySQL][ODBC 3.51 Driver][mysqld-4.0.18-log]You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ' Skämt' at line 1
/Forum/visa.asp, line 61
Hur ska jag formulera min WHERE-sats?Sv: problem med sql-satsen i mitt forum
Du anger inte att du ska jobba mot "tblForumInlagg" tabellen någonstans.
Efter FROM skriv: "tblForum, tblForumInlagg", så kanske det går bättre.
//HåkanSv:problem med sql-satsen i mitt forum
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'
[MySQL][ODBC 3.51 Driver][mysqld-4.0.18-log]Not unique table/alias: 'tblForumInlagg'
/Forum/visa.asp, line 61 Sv: problem med sql-satsen i mitt forum
Är den i så fall rättstavad?
Testa annars att ge tabellerna ett alias.
Tex FROM tblForum AS tblA, tblForumInlagg AS tblB.
Byt sen ut alla tabellreferenser mot dina aliaser.
//HåkanSv:problem med sql-satsen i mitt forum
Sv:problem med sql-satsen i mitt forum
Set rs = objConn.Execute("SELECT * FROM tblForumInlagg WHERE tradID = "& varTID)Sv: problem med sql-satsen i mitt forum
i den tidigare SQL- frågan hade du glömt att sätta '-tecken runt strängen
sista raderna skulle vara
"FROM tblForum INNER JOIN tblForumInlagg ON tblForum.forumID = tblForumInlagg.forumID WHERE tblForumInlagg.forumAmne = '"& varAmne &"'"
Notera ' .. ' runt variabeln varAmne som ju är en sträng.
/Staffan