Har en site jag utvecklat i asp mot sqlserver(win 2000 server, sql server 2000), jag behöver nu försäkra mig om att den site klarar minst 2000 samtidiga användare. Kör includer av menyer/header/footer samt använder vissa funktoner för att skriva ut undermenyer osv. >> Har en site jag utvecklat i asp mot sqlserver(win 2000 server, sql server 2000), jag behöver nu försäkra mig om att den site klarar minst 2000 samtidiga användare. Kör includer av menyer/header/footer samt använder vissa funktoner för att skriva ut undermenyer osv.<<Optimering av ASP kod
De sidor jag hämtar data ur ms sql server tar jag bara ut de värden som jag verkligen behöver i sql:en, samt att jag stänger alla skapade objekt.
Finns det något bra program för att testa prestanda?
Något tips att tänka på för att optimera?
Jag vill inte skriva om allt till statiska html sidor efterssom att detta kommer att leda till mycket merarbete vid en eventuell omskrivning av menyer osv. Hur mycket skulle jag tjäna i prestanda ifall att jag gör så?
tacksam för tips.Sv: Optimering av ASP kod
Jag tror (hoppas) att du inte verkligen menar 2000 samtidiga användare, utan 2000 samtidiga besökare. Med besökare menar jag personer som har surfat till siten, och då och då uppdaterar sin browser med en ny (eller samma) sida, vilket innebär att servern/servrarna får arbeta lite. Med 2000 samtidiga användare skulle jag menat 2000 användare som samtidigt är inloggade i SQL Server och utför transaktioner, och då snackar vi inte ett litet system.
Har aldrig gillat includes, men de är väl inte _helt_ katastrofala i prestandasynpunkt, även om de definitivt inte förbättrar den så att säga.
>>De sidor jag hämtar data ur ms sql server tar jag bara ut de värden som jag verkligen behöver i sql:en, samt att jag stänger alla skapade objekt.<<
Bra. Ett tips för att förbättra det hela lite är att bygga ett objekt som sköter datahanteringen åt dig, samt att lägga in detta i COM+ Component Services så att du får connection pooling.
>>Finns det något bra program för att testa prestanda?
Något tips att tänka på för att optimera?<<
Kör Homer (http://homer.rte.microsoft.com/), eller Microsoft Web Application Stress Tool som det heter numera. Det är gratis, men naturligtvis inte det bästa verktyget som finns. Ett annat är PureLoad (mer proffsigt, och dyrt). Tips för att optimera? Hur mycket som helst... :) Börja exempelvis på följande länk och läs, sen länkar den till massor mer: http://msdn.microsoft.com/library/en-us/dnasp/html/asptips.asp
>>Jag vill inte skriva om allt till statiska html sidor efterssom att detta kommer att leda till mycket merarbete vid en eventuell omskrivning av menyer osv. Hur mycket skulle jag tjäna i prestanda ifall att jag gör så?<<
Du skulle tjäna oerhört mycket prestanda, naturligtvis.
/Christoffer