Om jag har 3 sidor: Jag TROR att sidorna exekveras helt oberoende av varandra, alltså måste det se ut som det gör nu. Men för att vara helt säker är det ju bara att testa! Inte överdrivet jobbigt att kommentera bort raden på sida1.asp och sida2.asp. Ja de är nödvändiga.. Dock vad du kan göra är att stoppa in kåden som återanvänds (t.ex skapa connections) till en SSI-fil (Server Side Include) som är en fil som inkluderas på varje aspsida som ber om det. Jo det vet jag givetivs. Det jag tänkte på nu var mer prestandan, men då gör jag visst redan på rätt sätt. Ifall du inte använda databaskopplingen i koden i den tredje filen så behöver du ju inte öppna den bara för att den första och den andra filen använder den. Hmm... om sidorna ändå körs helt separat så bör det väl aldrig bli två databaskopplingar samtidigt? Om du i den tredje filen öppnar en databaskoppling och sedan anropar den första och andra filen, så är ju databaskopplingen öppen under hela tiden som de andra filerna körs. Körningen av den tredje filen fortsätter ju inte förrän de andra filerna körts, men alla variabler och objekt ligger ju kvar och väntar.Onödig kod?
sida1.asp:
<code>
Set Con...
Set RS = Con...
</code>
sida2.asp:
<code>
Set Con...
Set RS = Con...
</code>
sida3.asp:
<code>
Set Con...
Set RS = Con...
Server.Execute "sida1.asp"
Server.Execute "sida2.asp"
</code>
Är alla Con nödvändiga, eller räcker det med den jag har på sida3.asp?
ThomasSv: Onödig kod?
/JohanSv:Onödig kod?
1.asp ----\
2.asp -----| myinclude.asp med delade funktioner som t.ex "function GetConn"
3.asp -----/
skriv såhär för att anropa en includefil:
<!--#include file="myinclude.asp"-->
läs mer här:
http://www.w3schools.com/asp/asp_incfiles.aspSv: Onödig kod?
ThomasSv:Onödig kod?
Ifall du använder databaskopplingen i den tredje filen så undvik att öppna databaskopplingen innan du kör den första och andra filen. Annars har du ju två databaskopplingar öppna samtidigt i onödan.Sv: Onödig kod?
ThomasSv:Onödig kod?