Hej, Tänk på följande: Tjena, Antal artiklar? Att spara artikelnummer och antal i cookies är väl en lagom lätt lösning. Då kan du spara många artiklar och alla tillåter väl cookies. Fast ska du spara dom en längre tid på klienten så finns ju risk att artikelregistrer uppdateras och artiklar faller ur. En temp tabell måste du ju som sagt rensa ibland också. Har kunderna inloggning eller ska de kunna handla ändå? Om de loggar in kanske det är kul att spara deras beställning i db, kanske visa tidigare beställningar också då? Hej, Bara tredjepartcookies om jag har för mig rätt. Hej Datorbutiken har ju t.ex. en funktion att du kan "spara" en kundkorg men den är inte direkt knuten till en användare vilket gör att jag kan plocka ihop en mngd produkter till en polare, skickar id:Et på kundkorgen till honom och han kan avsluta affären. Kundkorgen finns kvar i ett antal dagar (typ två veckor eller nåt) men principen tycker jag är lysande... men allt hnger ju på vilka kunde rman har.Kundvagn med cookies eller databas?
står inför ett projekt som innebär byggandet av en enklare e-handel.
Vad jag undrar är om det finns några nackdelar med att spara kundvagnsartiklarna m.h.a cookies, jämfört med att spara demi en temporär tabell i databasen?
Vilket angreppssätt bör jag välja?
Med vänlig hälsning,
Johan ÄlverdalSv: Kundvagn med cookies eller databas?
Databas kräver inte nödvändigtvis cookies om du inte vill
Databas är robust, om man kopplar shoppingen till ett användarkonto gör det ingen ifall webbläsaren hänger och inga cookies sparas, dessutom kan man fortsätta på vilken dator som helst
Databas ger möjlighet till större varukorg (cookies får inte vara hur stora som helst, eller hur många som helst heller)
Cookies lever antagligen kvar ifall servern skulle dö
Obs! Om du med cookies menar sessions så kan du glömma det, sessions sparas i serverns ram-minne i normalt sett tjugo minuter efter senaste laddad sida...Sv:Kundvagn med cookies eller databas?
ungefär hur många artiklar kan man lagra m.h.a. cookies?
Cookies är ju ett bra alternativ då det är enkelt att implementera samt att det är snabb respons då de lagras på klienten?
/J.Sv: Kundvagn med cookies eller databas?
Antal artiklar beror på hur mycket extra saker du lagrar, t.ex. datum, färg, antal etc. etc. samt hur komprimerat du sparar
Snabb respons?
Jag skulle nog vilja påstå att det blir motsatt håll, den lilla tid det tar att hämta i db väger till 99% upp den tid det tar att överföra några extra kB :)
Jga röstar för databaser, det enda som kan vara lite knepigt är allt skräp som blir i db då en kundvagn börjar fyllas men sedan glöms bort...Sv: Kundvagn med cookies eller databas?
Sv:Kundvagn med cookies eller databas?
jag tackar för era fina tips!
Huruvida man först ska logga in innan man kan handla är i dagsläget inte klart, detta påverkar ju självklart valet av tillvägagångssätt.
Krävs det inte någon inloggning innan handel lutar det åt att lösningen kommer att bygga på cookies, blir det med inloggning innan kommer temptabell användas.
Det är inte så att SP2 automatiskt blockerar cookies?
/Johan.Sv: Kundvagn med cookies eller databas?
Står lite om vad det är här
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/sec_cook.mspxSv: Kundvagn med cookies eller databas?
Jag använder databas på den webbshopen som jag har.
Om en kund inte handlar klart så sätts inte en flagga till true i tabellen, sen har jag gjort så på administrationen att man kan tömma tomma kundkorgar.
//Anna-KarinSv:Kundvagn med cookies eller databas?
Man kan ju också spara sina artiklar mha av javascript och frames men utan både cookies och databas...
Lite tankar från mig...