Jag hämtar in ett ID på en bild och då vill jag hämta upp detta ID från databasen plus ID på raden innan och raden efter. Det finns nog ganska många lösningar på detta, men det jag tycker är stabilast(dvs om inte id har exact ordningsnummer) är att använda sig av någon form av paging, och kanske välja att bara visa en bild per sida. Jag hade tänkt att ha stor bild på t:ex ID 47 och sen vill jag ha en klickbar thumbnail både bakåt och framåt. (ID 46 och ID 48) Men ett ID kan ju bli raderat och då skall det ju helst vara ett steg bakåt eller ett steg framåt. Kan man gå ett steg bakåt i databasen på detta sätt? Läste för några år sedan om coursor som jag har för mig att man kunde flytta i steg. Eller finns det andra lösningar? Det är just det som är fördelen med paging. Oavset hur du har editerat och delitat ibland id numren så fungerar alltid paging. OK Kolla denna först: Ja jag skall se om det löser mina problem.Hämta ID från rad innan och efter
T.ex om jag hämtar ID 47 så vill jag även ha ID 46 och ID 48
Min kod ser ut så här när jag hämtar in ett enda ID:
fid=Request.Querystring("fid")
sql = "SELECT bild, bildid FROM Bildruta WHERE bildid ="&fid&" ;"
Set rs = Conn.Execute(sql)
Har prövat en stund nu med +1 och -1 utan att lyckas.
Tack på förhand
/JohanSv: Hämta ID från rad innan och efter
Jag tror att jag har något script, om du inte hittar själv.Sv:Hämta ID från rad innan och efter
/JohanSv: Hämta ID från rad innan och efter
Som jag sa innan, det finns säkert flera sätt att lösa detta på, men paging är det jag skullesattsa på.Sv:Hämta ID från rad innan och efter
Jag tror jag har gjort en provsida med paging en gång för flera år sedan. Men har du någon exempelkod som jag skulle kunna använda?Sv: Hämta ID från rad innan och efter
http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=726
Lyckas det inte så får vi ta ett annat.Sv:Hämta ID från rad innan och efter
Annars återkommer jag.
/Johan