Hej! Hej Christoffer,Cacha innehåll i application-variabler?
Jag bygger en webbplats och tänkte använda application-variabler för att lagra det innehåll som kommer att användast oftast för att avlasta databasen.
Finns det några nackdelar med att göra på detta sett?
Finns det någon begränsning hur mycket information man kan lagra i application-variabler? Annars så verkar det ju som en god idé att lägga så mycket som möjligt där, och endast komma åt databasen när man vill göra en "refresh", eller komma åt sånt innehåll som inte begärs så ofta.
Tack på förhand.
/ChristofferSv: Cacha innehåll i application-variabler?
Egentligen är det bara serverns internminne som sätter stopp för dig vad du kan eller inte kan göra. Dock så har jag byggt ganska många sajter och det är väldigt sällan man behöver cacha upp en mängd saker för användare. Det finns dock givetvis scenario där det kanske kan vara bra och det gäller troligen oftast en lista som används väldigt frekvent och skall kunna genomsökas snabbt.
Har du tidskritiska system eller väldigt långsam databas kan det vara ett alternativ. Dock kör du asp och koden i sig måste ju kompileras och köras i alla fall så för användaren tror jag inte det kommer vara så många millisekunder det diffar på, så svaret är - det är upp till dig.