Har ett litet problem. Hej Martin, Hej Pelle! En variant är [Addera en fil till ett blob-fält till en tabell i en databas] Det där är jätte bra exempel men på mitt webhotell kan jag inte använda mig av Scripting.Dictionary. Spara binär data i databas
Har suttit och kollat igenom en himla massa script, här på sidan, som gör om bilder till binärdata och sparar det på lite olika sätt. Dock inte på det sätt som jag vill göra det.
Har en webbserver där användare ftp:ar upp bilder i olika kataloger, på det vill jag ett nattjobb som ska snurra varje natt och gå igenom katalogerna och spara ner bilderna binärt i databasen MySQL). Många kommer säkert säga att det är bättre att ha filerna liggnade på disken men när jag testat att ladda bilderna (thumbnails) från databasen så går det mycket snabbare än att läsa dom från disken.
Den del jag inte får till är just att kovertera den valda bilden till binärdata och spara den i databasen. Har som sagt testat en del olika lösningar men får inte till någon som jag vill.
Det jag skulle vilja ha tips/råd om är alltså:
- Konvertera en bild till binärdata
- Spara denna data i ett BLOB fält i en MySQL db.
I grova drag skulle koden se ut typ så här.
<%
fileName = "c:\bilder\nya\0001.jpg"
binData = convert(fileName)
Conn.Execute("INSERT INTO IMAGES_TAB (ID, IMGDATA) VALUES('" & p_id & "'," & binData & ")")
%>
Det jag alltså skulle behöva hjälp med är ju funktionen som gör om bilden till binär data samt hur man sparar datat på ett korrekt sätt.
Tackar på förhand!
Sv: Spara binär data i databas
Du får öppna bilden med FSO, läsa in den och sedan spara till databasen. Om du söker på filuppladdning så har du samma princip där. Dock rekommenderas att du bara lagrar filnamn i databasen och sedan placerar bilderna som vanliga filer, det är tunggrott att ha allt i databasen i alla fall om man skall se till prestanda. Lycka till.Sv:Spara binär data i databas
Hur gör jag för att "läsa in" filen? Det är här problemet ligger. Måste få ut binär-datan som finns i bilden.
<%
Dim fso
Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
set fileName = fso.getfile(Server.MapPath("test.jpg"))
file_size = fileName.Size
file_cdate = Date()
file_data = "?"
SaveToDB(file_data,file_date)
%>
Sv:Spara binär data i databas
Du kan också kolla på Artikel [Ladda upp fil till serven]Sv: Spara binär data i databas
Finns det något sätt att gå runt detta? Det jag behöver göra är alltså att läsa den binära datan från en öppnad bild. Någon som har några tips?