Hej JAg har börjat på en artikel serie som just behandlar den typen av frågor Bra artikel.Smartast tillvägagång uppdat. flera tabeller
Jag har två tabeller, t_Artister och t_Låtar, och vill lägga till en ny låt.
Först måste man kolla om artisten finns med i t_Artister och om den inte gör det lägga till den och sedan uppdatera t_Artister och koppla den upplagda artisten till den nya låten i t_Låtar.
Hur gör man detta i minst möjliga steg, och så att användaren inte märker av detta dravel ;)Sv: Smartast tillvägagång uppdat. flera tabeller
http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=889
den serien kommer att bli i 3 delar, och del ett är just publiserad.Sv:Smartast tillvägagång uppdat. flera tabeller
Okej, databasuppbygget är inte det mest kluriga, du har löst det med en mellantabell. Jag har en liten annan lösning. Vad jag funderar över är hur det ska bli så enkelt som möjligt för användaren.
Man kan te x ha ett javascript som ger förslag på komplettering till det som skrivs in i artist-textboxen från tabellen t_Artister. Ex; skrivs Li, dyker Lisa Miskovsky upp som förslag. Forstätter man att skriva och artisten inte finns men borde man vid submit kunna ha nån lösning som jämför artisten med t_Artister och lägger till denna om den inte redan finns. Och without further ado också kopplar låten till den nya artisten.
Är detta bra, och hur skriver man det isåfall på effektivast sätt?