Försöker göra en funktion som söker ur ett flertal kolumner i en acees tabell. Nicklas: sSql="SELECT * FROM Products WHERE ArticleNo LIKE '%" & Trim(Request.Form("quest")) & "%' OR Fält2 LIKE '%" & Trim(Request.Form("quest")) & "%'"sökfunktion i flera access kolumner
en kolumn är inga problem att söka i men jag kan inte få en bra lösning på sökning på flera kolumner...
<% Set rs=Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
sSql="SELECT * FROM Products WHERE ArticleNo LIKE '%"&Trim(Request.Form("quest"))&"%' "
Set rs=dbConn.execute(sSql) %>
Håller helt med Benny: SELECT * är inte lyckat alls, det kommer inte att användas när koden skall läggas ut. Jag har byggt min sökfunktion i ramfönster och frågan kommer från ett formulär som heter "quest". Har du något bättre förslag lyssnar jag gärna. Samtliga fält är textfält med undantag av ett pm och ID nummer.
produktkataligen ligger totalt i ett flertal kolumner med information som är relevant att söka på därför vill jag att sökningen skall vara så här, bättre förslag mottages tacksamtSv: sökfunktion i flera access kolumner
< sSql="SELECT * FROM Products WHERE ArticleNo LIKE '%"&Trim(Request.Form("quest"))&"%' "
Om jag inte ser alldeles galet så har du en massa fel här.
Skall du söka efter ett ArticelNo som liknar request.form("guest")?
Jag måste fråga, till vad nytta?
Ligger ArticelNo sparat som text?
Sen kan jag inte låta bli att påpeka, att den sortens sql som du gör(med *) är den sämsta tänkbara,
tar mycket kraft ifrån servern. Se till så att du specifisera de fält som du vill ha, så vinner du prestandard
(och det ser proffsigare ut).Sv: sökfunktion i flera access kolumner
/Johan