Hej Hej, <b><strSQL = "SELECT * FROM mtblVardnuKund WHERE (mtblVardnuKund.fornamn like '%"&strSearch1&"%'AND" Frågan är ok men jag har samma fel jag avslutar denna tråden som löst och startar felsök på andra bitar.ASP-SQL select fråga
Föjande fråga fungerar inte, jag vill få ut samtliga med ett visst förnamn på en viss ort men "AND" fungerar ej. Nåpgon som kan se om det är något fel i frågan?
<%
strSQL = "SELECT * FROM mtblVardnuKund WHERE (mtblVardnuKund.fornamn like '%"&strSearch1&"%'AND"
strSQL = strSQL &" "&"mtblVardnuKund.ort like '%"&strSearch2&"%')"
%>
Sv: ASP-SQL select fråga
Var noga med mellanrum mellan ' och AND.
Olika databaser/databashanterare har lite små egna varianter av SQL. Jag vet inte riktigt vilken databas du använder (Access kanske?) men ett bra tips är att skriva select-satsen för hand, utan variabler (eller skriv ut den färdiga strSQL på din asp-sida) och sedan köra den direkt i databasen. Om detta fungerar vet du iallafall att det inte är något fel på din SQL-syntax.
mvh
HerbjörnSv:ASP-SQL select fråga
<strSQL = strSQL &" "&"mtblVardnuKund.ort like '%"&strSearch2&"%')"</b>
Det här ser nog inte så kul ut.
Om du använder dig av Access, gå in då och gör en fråga, då får du ut vad du vill ha.
Använd heller INTE astrix(*), utan ta med alla de fält som du vill ha, för bästa prestandad.
Din SQL skulle kunna se ut så här:
strSQL = "Select Namn, Adress, Ort FROM mtblVardnuKund WHERE Namn like '%"&strSearch1&"%' " & _
" AND Ort like '%"&strSearch2&"%'"
Använd sedan gärna "response.write strSQL" så att du kan se resultatet.
Sv:ASP-SQL select fråga
Tack för hjälpen / Ted