Funderingar kring Office Web Components: >Jag undrar om man på servern måste ha office installerat för att kunna skapa diagram från Ok, tack för ditt svar, men jag har en fråga till. ok, som jag uppfattar dig så om jag har OWC 2003 installerat på servern så kan besökare se diagrammen bara de har office(2000 eller 2003 etc) installerat. Oftast så kanske man bara installerar komponeter från office(tex word och excel) som man behöver och skippar att installera OWC. Varför jag undrar detta är att jag inte vill ha några begränsningar på sidan utan att alla ska kunna se diagrammen. Nja..vi pratar nog förbi varandra. Tar det från början igen.Office Web Components
1. Jag undrar om man på servern måste ha office installerat för att kunna skapa diagram från excel eller räcker det bara med att ha Office Web Components installerat på servern?
Besökare som kommer till sidan behöver dom ha office installerat för att kunna se diagrammen?
MVH/MarcusSv: Office Web Components
>excel eller räcker det bara med att ha Office Web Components installerat på servern?
Det räcker med OWC
>Besökare som kommer till sidan behöver dom ha office installerat för att kunna se
>diagrammen?
Ja.
http://support.microsoft.com/kb/q243006/Sv:Office Web Components
Måste besökarna ha rätt version installerat av Office, text om jag har OWC för 2003 och en besökare har tidigare version av Office. Går det för en besökare att se diagrammen?Sv: Office Web Components
Skall du ha en sida med en kontroll inbäddad behöver de samma version som det kallas på i sidan.
(samma "STOR" version 9.X.X.X, 10.X.X.X, 11.X.X.X). Det räcker med att de har OWC installerat, de behöver inte hela office. Men då kan de bara se kontrollen och inte ändra i den. Skall de kunna ändra i kontrollen behöver de antingen office installerat eller så ska det finnas ytterligare en kontroll inbäddad på sidan som pekar mot en licensfil(står hur man gör på msdn har jag för mig)...Dvs, de kan ha office 2000 installerat, OWC 2003 intallerat och en kontroll på websidan som pekar mot licensfilen. Sv:Office Web Components
De ska inte kunna ändra i diagrammen utan bara kunna ta fram statistik utifrån dropdownlister med datum i som sedan genererar ett diagram på webben.
Har jag uppfattat dig korrekt?Sv: Office Web Components
Läge 1. Du skall generera GIF bilder eller liknande på servern med hjälp av OWC:
Behövs inget office på klienterna.
Vet inte riktigt om HELA office behöver vara installerat på servern, eller bara OWC.
Läge2:
Sidan skall ha en inbäddad ActiveX kontroll(i detta fall en av OWC komponenterna). Då behövs INGET OWC eller office på SERVERN.
På KLIENTEN behöver samma version av OWC vara installerat, det är ju där activex kontrollen körs. Dock inte office. Men för attt klienterna skall kunna ändra i selektering och dylikt(ändra vad som ska visas i en pivottabell till exempel) måste de ha en licens. Antingen har de denna licens genom att ha office i SAMMA version som OWC installerat. Eller så är det ytterligare en activex kontroll inbäddad på sidan, som pekar mot en licensfil, vilket gör att man kan ändra selekteringen på kontrollen. Finns inte denna licens, så visas kontrollen endast så som den blev instantierad från sidan att visas..
Mer förståligt?