Hej Skriv om din fraga och boka inte ihop hela texten utan lat texten andas lite.. ;) HejGrundläggande asp/SQL/variabelfråga
Till en site har jag en configsida där jag lägger in olika värden i Const variablenamn = "någonting"
dessa kan jag sedan använda på olika sidor.
Nu vill jag göra samma sak men hämta värdet till const från en SQL databas. jag har då gjort en subrutin på en includesida (functions.asp) och i en fråga hämtar jag den aktuella kundens uppgifter utifrån urvaler kundnr.
När jag försöker lagra dessa värden i tex const foretag=strForetag för att kunna hämta in på olika ställen så verkar detta inte fungera.
Min fråga är nu.
Går detta att lösa på något sätt eller måste jag kalla på en subrutin som skriver ut t ex företagsnamn varje gång jag vill att det skall skrivas ut, det blir så många subrutiner om alla uppgifter skall hämtas på detta sätt.
Tacksam för hjälp
TedSv: Grundläggande asp/SQL/variabelfråga
Du kan anvanda dig utav Session for att kunna hamta din varden pa varje sida..
eller sa far du gora just den variabeln global sa att servern gor den tillganglig pa samtliga sidor.
Just har och nu vagar jag inte saga hur det ska ga till..Sv:Grundläggande asp/SQL/variabelfråga
Tack för ditt svar, global variabel löste problemet. Jag kände inte till att det var någon skillnad att deklarera variabeln inne i subrutinen jämfört med utanför subrutinen. Nu vet jag och förstår också att det är elementärt, man lär sig lite nytt varje dag.
/Ted