jag har ett problem i min paging med att sidnumren visas flera gånger efter varandra. Det där med att sidnumren visas flera gånger efter varandra beror ju på att du har for-satsen inuti din do-loop. Tack, nu var det problemet löst....hur får jag nästa och föregående att inte visas vid tom inbox Det framgår inte ur koden var du skriver ut "Nästa" och "Föregående", men i princip ska det se ut såhär: Navigationen ligger efter filen endPaging.asp som innehåller Det är bara att kolla om det är tomt eller inte. Löste genom att bara ha sidnummer och dölja om rs är eoffår med samma pagingsidor flera gånger
Min kod är:
<%
Set objRs = Server.Createobject("Adodb.Recordset")
strSQL = "SELECT mailRead, username, mailDate, mailTime, sender, Headline, message, mailID,Reciever "&_
"FROM tblUsers INNER JOIN tblUsers_imail ON tblUsers.userID = tblUsers_imail.sender "&_
"WHERE Reciever=" & Session("userID")&" order by mailID desc"
strConString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source= "& server.MapPath("/db/Inloggning.mdb") & ";"
'================================================================================================
function getPreviousLink( intp )
if intp > 1 then
getPreviousLink = " <a class=""menu"" href='?p=" & intp - 1 & "'> « Föregående</a> "
else
If intp < 2 then
response.write " "
end if
end if
end function
'================================================================================================
function getNextLink( intPageId, intPageCount )
if cint( intpageId ) <> cint( intPageCount ) then
getNextLink = " <a class=""menu"" href='?p=" & intp + 1 & "'> Nästa »</a> "
else
getNextLink = " Nästa »"
end if
end function
function getLastLink( intPageCount )
getLastLink = " <a class=""menu"" href='?p=" & intPageCount & "'>Sista sidan</a> "
end function
function getPageInfo( intp, intPageCount )
getPageInfo = "<a class=""menu""> Sida: " & intp & " </a>"
end function
intp = request.querystring( "p" )
if intp = "" then intp = 1
with objRs
.cursorlocation = 3
.open strSQL, strConString
.pagesize = 20
end with
If objRs.EOF Then
Response.Write "Din inbox är tom<p>"
Else
intPages = cint(objRs.pagecount)
intCurrentPost = 0
objRs.absolutepage = intp
Do while not objRs.eof and intCurrentPost < objRs.pagesize
nummer = nummer + 1
If nummer Mod 2 = 0 Then
color = "#FFFFFF"
Else
color = "#EEEEEE"
end if
%>
Här kommer koden för att loopa ut alla inlägg
<%
strContents = strContents
for i = 1 to objRs.pagecount
strNavigation = strNavigation & " <a class=""menu"" href='?p=" & i & "'>" & i & "</a> "
next
intCurrentPost = intCurrentPost + 1
objRs.movenext
loop
End If
%>
Här kan ni se hur det ser ut Http://images.webbisen.com/upload/paging(2).jpg
Ett annat problem är att nästa och föregående visas när inboxen inte innehåller några posterSv: får med samma pagingsidor flera gånger
Sv:får med samma pagingsidor flera gånger
Sv: får med samma pagingsidor flera gånger
<code>
'Efter do-loopen
If Not objRs.EOF Then
'Skriv ut länk
End If
</code>Sv:får med samma pagingsidor flera gånger
<%
strContents = strContents
intCurrentPost = intCurrentPost + 1
objRs.movenext
loop
End If
If Not objRs.EOF Then
for i = 1 to objRs.pagecount
strNavigation = strNavigation & " <a class=""menu"" href='?p=" & i & "'>" & i & "</a> "
next
End If
%>
Navigationen är <%=getPreviousLink( intp )%> <%=strNavigation%> <%=getNextLink( intp, intPageCount )%><p>Sv: får med samma pagingsidor flera gånger
<code>
<% If Not objRs.EOF Then Response.Write getPreviousLink(intp) %> <% =strNavigation %>
<% If Not objRs.EOF Then Response.Write getNextLink(intp, intPageCount) %><p>
</code>
Se bara till att ditt recordset inte är stängt.Sv:får med samma pagingsidor flera gånger
tack för all hjälp, nu har jag fått önskat resultat i mailen
Sidan jag behövde hjälp med är www.webbisen.com