Hej! Testa Hej! Jag har gjort exakt som du sagt, men har fortfarande samma felmeddelande? Måste man skapa en ny användare för att det ska funka? Kolla i MySQL forumet, jag har för mig att MySQL inte tar TOP utan att den vill ha LIMIT 5 istället.Problem med min ASP kod
Jag har försökt att enkelt göra om den tidigare koden som var till Access till mySQL, men lyckades inte. Fick detta felmeddelande:
Provider error '8000ffff'
Catastrophic failure
/Default.asp, line 144
Min kod:
<% Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver};SERVER=localhost;DATABASE=wonderland;USER=wonderland;PASSWORD=password;OPTION=3;" << RAD 144
Set RecSet = Connect.Execute("SELECT TOP 5 * FROM phpbb_topics ORDER BY topic_id DESC")
If RecSet.EOF Then
Response.Write "" & "Det finns inga poster att visa." & ""
Else
Do Until RecSet.EOF
%>
<%=RecSet("topic_title")%><br>
<%
RecSet.MoveNext
Loop
RecSet.Close
Set RecSet = Nothing
Connect.Close
Set Connect = Nothing
End If
%>Sv: Problem med min ASP kod
<code>
Connect.Open "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver};SERVER=localhost;DATABASE=wonderland;UID=wonderland;PWD=password;OPTION=3;"
</code>Sv:Problem med min ASP kod
Hade samma problem, Problemet beror på att man kör MYODBC 3.51.10 mot en MYSQL 4.X databas.
(Kompabilitetsproblem)
Så här löste jag problemet:
Jag avinstallerade MYODBC 3.51.10 och installerade MYODBC 3.51.09 (Finns att tanka ned på ftp.sunet),
Detta löste "Catastrophic Failure" problemen, men nu kunde inte kontot logga in i databasen pga. fel autentiseringsmetod.
För att lösa detta så måste man köra MYSQL servern med "--old-password" flaggan. (kan kryssas i under "Startup Variables" via MYSQL-Administrator), (Glöm inte att starta om servicen!)
Skapa sedan en ny användare och anslut med denna från din asp sida.
Lycka till!
//Karl-JohanSv: Problem med min ASP kod
PatrikSv: Problem med min ASP kod
MySQL har en del skillnader i SQL syntaxen vet jag.
//Anna-Karin