Jag har en asp-sida med ett formulär där informationen ska läggas in i en databas. Först har jag två vanliga textfält där användaren ska fylla i information. Efter dessa har jag två Drop-Down menyer, där valet i första menyn bestämmer vilka val som ska finnas i andra menyn där alternativen hämtas från en databas. Detta gör jag med hjälp av I stället för att skicka formuläret så fort man har gjort ett val i första menyn, skulle du kunna använda ett javascript som fyller den andra menyn med de alternativ som gäller för det gjorda valet. Ok, är ingen klippa på javascript så hur skulle ett sådan script kunna se ut? Tack för den snabba hjälpen, men hur fyller jag i arrayen med med värdena från databasen?Formulärproblem
onChange="javascript: document.form.submit();"
,vilket fungera bra. Problemet är det att formuläret postas varje gång man gör ett menyval. Hur kan man då skilja på om man gjort ett menyval eller klickat på Spara-knappen? Jag vill ju inte att informationen i formuläret ska sparas i databasen bara för att man gjort ett menyval utan endast när man klickat på Spara-knappen!Sv: Formulärproblem
En liten fråga: Varför har du med javascript: i onchange-attributet? Det behövs inte där.Sv:Formulärproblem
Sv: Formulärproblem
<script type="text/javascript">
countries = Array(
Array("- Välj världsdel först -"),
Array("Sverige", "Tyskland", "Italien"),
Array("USA", "Kanada"),
Array("Brasilien", "Peru"),
Array("Egypten", "Kenya", "Sydafrika"),
Array("Indien", "Japan")
);
function setCountries()
{
var f = document.forms["country"];
f.s2.options.length = 0;
var c = countries[f.s1.value];
for(var i=0; i<c.length; i++) {
f.s2.options[i] = new Option(c[i], i);
}
}
</script>
<body onload="setCountries()">
<form action="" method="get" name="country">
<select name="s1" onchange="setCountries()">
<option value="0">- Välj världsdel -</option>
<option value="1">Europa</option>
<option value="2">Nordamerika</option>
<option value="3">Sydamerika</option>
<option value="4">Afrika</option>
<option value="5">Asien</option>
</select>
<select name="s2">
</select>
<input type="submit">
</form>
</body>
Fyll i countries-arrayen från ASP när sidan genereras.
Sv:Formulärproblem