Hoppas att det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig. Jag har ett problem med min meny i asp. Jag har suttit med den ett par dagar nu. Det jag vill att den ska göra är att man klickar på en ikon och sen skickar den iväg gruppnummret som man har valt. Men när jag testar med if-sats så fungerar den inte. Kom ihåg att alltid typkovnertera när du gör jämförelser på det där viset. Tack Jesper! Fan har suttit med samma problem hela helgen och jag kom ingen vart. Vad skönt att det vart rätt iaf. Ok, vad bra. Faktum är att jag satt och tänkte lite på det där med konvertering men hade ingen aning om det gick eller vilken syntax som gällde. Problem med meny som är baserad på databas
code:--------------------------------------------------------------------------------
gnr = request.QueryString("gnr")
do until recset.EOF
jamforelse = recset("Gruppnr")
%>
<tr>
<td><%=request.QueryString("gnr")%></td>
<td><%=recset("Gruppnr")%></td>
<td>&grupp=ja"></td>
<td><b>Gruppnr <%=recset("Gruppnr")%></b></td>
<td><b><%=recset("Gruppnamn")%></b></td>
<%if gnr = jamforelse then%>
<tr>
<td></td><td colspan="4">haha</td>
</tr>
<%
end if
%>
</tr>
<%
recset.MoveNext
Loop
recset.Close
%>
--------------------------------------------------------------------------------
Detta är alltså koden. Det jag vill att den ska göra är att om man väljer en siffra så kommer den att loopa igenom Queryn. Men det skiter sig någonstans. Byter jag ut (=) i IF-satsen mot (<>) så får jag fram ett svar. Som jag känner att det verkar som, så verkar inte min request.Querystring returnera det rätta svaret. Det börjar gå mig på nerverna det här. Hoppas ni förstår vad det är som jag vill ha ut
Ex)
Meny
Kat 1
Kat 2
Kat 3
//klickar man på kat 1 blir det så här
Kat 1
Subkategori 1
Subkategori 1
Kat 2
Kat 3Sv: Problem med meny som är baserad på databas
Ex. Att kontrollera att den innehåller något är också att föredra.
Sträng:
if a<>"" and b<>"" then
cstr(a)=cstr(b) then
Numerisk:
if isnumeric(a) and isnumeric(b) then
if cInt(a)=cInt(b) then
Datum
if isDate(a) and isDate(b) then
if cDate(a)=cDate(b) then
osv.Sv:Problem med meny som är baserad på databas
Sv: Problem med meny som är baserad på databas
"1" kan aldrig vara desamma som 1 i denna värld.
:-)Sv:Problem med meny som är baserad på databas
Det som fick mig att tänka på det var att jag skrev ut båda talen på sidan så att jag såg att det verkligen skickades rätt siffror och det gjorde det men den klagade aldrig när jag körde sidan så det var där som jag tänkte att det kanske inte behövdes.