Hej håller på med asp men får följande fel Jag gissar på att du inte har öppnat en koppling till databasen, då brukar man få det felet. Jag skulle gissa på att du som felmeddelandet har stavat tabellnamnet fel, eller om du har skrivit något annat fel i SQL-satsen som gör databasmotorn tolkar "inlagg" som en tabell. Hej Martin, du är ju ny så jag tänkte skriva en rad här som gäller dig och alla andra. Har bara problem med att ta bort inlägg, inte lägga till. Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection") inlagg är namnet på tabellen, det måste alltså finnas en tabell med det namnet i databasen gbook.mdb. Hur ser koden ut där du lägger till saker i tabellen, där ser du namnet.hjälp asp någon som har tips??
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers fel '80040e37'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] The Microsoft Jet database engine cannot find the input table or query 'inlagg'. Make sure it exists and that its name is spelled correctly.
Har gjort ett forum, allt verkar fungera. Men jag försöker gör så att jag kan administrera gästboken och vill kunna ta bort inlägg.
Här är det något som är fel, någon som skulle kunna hjälpa mig?
Tack på förhandSv: hjälp asp någon som har tips??
Om du har gjort det så kan du väl skicka lite kod så är det lättare att hjälpa till.
Anna-Karin.Sv: hjälp asp någon som har tips??
Bifoga gärna koden som inte fungerar, det gör det mycket enklare att felsöka.
/JohanSv: hjälp asp någon som har tips??
När man skriver en sådan rubrik är det väldigt svårt att veta vad felet är innan man läser inlägget. Försök du och alla andra som skriver "Hjälp, skit" och allt vad det är att försöka vara tydliga med rubriken.
Hälsningar
/PelleSv: hjälp asp någon som har tips??
koden ser ut på följande sätt:
<!--#include file="installning.asp"-->
<%
Dim Conn, SQL
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("gbook.mdb") & ";pwd=;"
SQL="Delete * From inlagg Where ID=" & Request.Querystring("id")
'Response.Write SQL
Conn.Execute(SQL)
Conn.Close
Set Conn = Nothing
Response.Redirect "admin.asp"
%>
har en databas som heter gbook
en fil gbook.asp här visas alla inlägg
en fil inlagg.asp - Lägger till inläggen i databasen.
plus några till men dessa påverkar inte inläggen i filen.
jag har kollat stavning överallt är lite osäker på hur denna raden ska se ut:
SQL="Delete * From inlagg (inlagg??? vad ska det stå här, ska man peka på databasen eller filen som tar had om inlägg??)Where ID.....Sv: hjälp asp någon som har tips??
Conn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("gbook.mdb") & "
SQL="Delete From inlagg Where ID=" & Request.Querystring("id")
'Response.Write SQL
Conn.Execute(SQL)
Prova den här varianten. * behövs inte när man deletar en post,
det är underförstått att man vill ta bort allt.
En fråga jag har är varför du öppnar en koppling tilldatabasen på sidan
och inte har den i include filen?
Har du flera sidor kan du anropa den kopplingen, skulle du behöva ändra sökväg till databasen, så behöver du bara ändra på ett ställe.
Hör av dig om du vill ha mer förklarat
Anna-KarinSv: hjälp asp någon som har tips??
/Johan