Får felmeddelande när jag försöker koppla till servern: Kolla på ex http://www.connectionstrings.com/ för exempel på hur connection strings för olika typer av datakällor skall vara. Jag kör inte mySQL så jag kan inte på rak arm om din connection string bör fungera, men den skiljer sig lite iaf från den som anges där. Hoppas det kan vara en hjälp på vägen. Ok ändrade till det som www.connectionstrings.com tyckte, nämligen: Det var något fel på min mysql-installation. Verkar inte som Mysql Essentials gillar min dator så får köra med den fullskaliga installationen. Förstod det efter att ha installerat om Mysql Windows Essentials ett antal gånger. Med den fullskaliga installationen fungerade det direkt. Okej, gott att det löste sig. Angående frågan om ettorna; det är parametrar i ADO Open metoden. Bra exempel på att man bör skriva parameterkonstanter som namn istället för motsvarande numerärer. Titta på ex http://www.w3schools.com/ado/met_rs_open.asp för en snabb förklaring (du har alltså kört med adOpenKeyset och adLockReadOnly).Feltyp: Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Driver Manager] Datakällan hittades inte och ingen standarddrivrutin är angiven
/sidor/textad/ansokan_privat.asp, line 35
Koden:
<code>
strDSN = "DRIVER={MySQL};DATABASE=textad;UID=root;PWD=losen;SERVER=localhost"
' Check if the username is already being used by someone else
Str_Temp=Replace(Str_username,"'","''")
Str_Temp=Replace(Str_Temp,"""","""""")
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
SQL_Str="SELECT id FROM users WHERE username LIKE '" & Str_Temp & "'"
rs.Open SQL_Str, strDSN, 1, 1
If Not rs.EOF Then
Err_Message=Err_Message&"<li>Användarnamnet är upptaget.</li>"&vbCrLf
End If
rs.close
Set rs=nothing
End If
</code>
Har skapat en ODBC. Så jag fattar inte vad som är fel.Sv: Feltyp: Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[edit]: förutsätter att du har kontrollerat stavning osv på strängen och att drivrutinen för mySQL är installerad på servern.Sv:Feltyp: Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
strDSN = "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver};SERVER=localhost;DATABASE=textad;USER=root;PASSWORD=losen;OPTION=3;"
men får ändå felmeddelande:
Feltyp:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[MySQL][ODBC 3.51 Driver]Can't connect to MySQL server on 'localhost' (10061)
Vad jag inte har koll på är denna raden:
<code>
rs.Open SQL_Str, strDSN, 1, 1
</code>
vad står ettorna för?
Jodå mySQL är installerat så även MyODBC-3.51 och stavningen känns som jag kollat 100 gånger.Sv: Feltyp: Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
Tack så mycket för era svar.Sv:Feltyp: Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)