Hej! runat=server används för att det skall bli en serverkontroll, dvs nås från codebehind samt får fler funktionaliteter. Om du inte använder detta så är det en helt vanlig html-kontroll. Man kanske kan svara så här med. Om jag inte är helt ute och cyklar så är väl egentligen <% i ASP detsamma som Du är inte ute och cyklar(inte i detta fallet iaf). > Om jag inte är helt ute och cyklar så är väl egentligen <% i ASP detsammaSkillanad mellan att köra vbscript med attributen runat=server
Har sett att man kör vbscript med attribut runat=server
Varför?
Vinner jag något på att köra script med det attributet tex vid funktioner som inte tex behöver integreras med användaren?
Eller hur funkar det?
/patrikSv: Skillanad mellan att köra vbscript med attributen runat=server
Sv:Skillanad mellan att köra vbscript med attributen runat=server
runat=server om du måste kontrollera någonting med kod som ligger på servern, dvs databaskontrol o dyl.
Annars så kan du ju utesluta runat=server, om du vill kontrollera om en textbox är ifylld, då behöver
du ju inte gå tillbaka till servern för att kolla detta.Sv: Skillanad mellan att köra vbscript med attributen runat=server
<script runat="server" language=" //skriptspråk// ">???Sv:Skillanad mellan att köra vbscript med attributen runat=server
Det är ASP-tolken på servern som kompilera om ASP-taggarna till vanliga HTML-taggar.Sv:Skillanad mellan att köra vbscript med attributen runat=server
> som <script runat="server" language=" //skriptspråk// ">???
Nästan, men inte riktigt.
Det finns fem olika slags script-taggar i ASP/HTML:
1. <script type="text/javascript"></script>
2. <script type="text/vbscript"></script>
3. <script runat="server" language="JScript"></script>
4. <script runat="server" language="VBScript"></script>
5. <%%>
1 och 2 är klient-script och körs i webbläsaren.
3 och 4 är server-script och körs i ASP.
5 är den vanliga script-taggen för ASP. Den använder det språk som är inställt för sidan eller som standard i webbservern.
Man kan tro att femman bara är en förkortning av trean eller fyran, men om man är riktigt nyfiken (som jag) och verkligen testar (som jag) så ser man att 3, 4 och 5 är tre olika typer av script och körs i en bestämd ordning. Ifall man blandar dem på en sida så körs de alltså i en ordning som bestäms av typen av script, inte vilken ordning de står i koden.