Hej, Testa om följande fungerar, är inte säker... Ok, testa följande då... För få parametrar angavs. 2 förväntades. <code> Det var tänkt att de skulle ta värdena från de två tabellerna som skapas efter FROM... Access Testa denna också, tog fram den med Access hjälp på ett par minuter...sql fråga ?
Jag har två tabbeler som jag vill hämta data ifrån och skriva ut?
tblGames
gameId - serieId - homeTeam - homeScore - ayawTeam - awayScore - gameResult - gameDate
tblTeam
teamId - serieId - teamName - teamContent
Jag vill hämta allt från tblGames och i homeTeam och awayTeam är de ID från tblTeam så jag vill ha med teamName och teamConten från den tabellen
för att sedan loopa ut alla matcher,
hur gör jag ?
mitt test (som inte fungerar...)
<code>
strSQL = ""
strSQL = strSQL & "SELECT"
strSQL = strSQL & " tblGames.*,"
strSQL = strSQL & " Teams.homeTeam as homeTeam,"
strSQL = strSQL & " Teams2.awayTeam as awayTeam"
strSQL = strSQL & " FROM (tblGames inner join tblTeam on tblGames.homeTeam = tblTeam.teamId)"
strSQL = strSQL & " inner join Teams as Teams2 on tblGames.awayTeam = Teams2.teamId"
</code>Sv: sql fråga ?
SELECT tblGames.*, tblTeam.teamName, tblTeam.teamContent, tblTeam2.teamName, tblTeam2.teamContent
FROM tblGames
JOIN tblTeam ON tblGames.homeTeam = tblTeam.teamId
JOIN tblTeam AS tblTeam2 ON tblGames.awayTeam = tblTeam2.teamId
Mvh,
Thomas
Sv: sql fråga ?
<code>
SELECT tblGames.*, tblHomeTeam.*, tblAwayTeam.*
FROM tblGames,
(SELECT teamName AS hometeamName, teamContent AS hometeamContent FROM tblTeam WHERE teamId = tblGames.homeTeam) AS tblHomeTeam,
(SELECT teamName AS awayteamName, teamContent AS awayteamContent FROM tblTeam WHERE teamId = tblGames.awayTeam) AS tblAwayTeam
</code>
Mvh,
ThomasSv:sql fråga ?
får jag nu ?
jag fattar inte:
SELECT tblGames.*, tblHomeTeam.*, tblAwayTeam.*
jag har ju inga tabeler som heter tblHomeTeam och tblAwayTeam
vad ska detta göra?Sv: sql fråga ?
strSQL = ""
strSQL = strSQL & "SELECT tblGames.*,"
strSQL = strSQL & " tblTeam.teamName, tblTeam.teamContent, Teams2.teamName, Teams2.teamContent"
strSQL = strSQL & " FROM"
strSQL = strSQL & " tblTeam AS Teams2 INNER JOIN (tblGames INNER JOIN tblTeam ON tblGames.homeTeam=tblTeam.teamId) ON Teams2.teamId=tblGames.awayTeam"
</code>
Denna ser ju ut att fungera men jag vet fortfarande inte hur jag skall få ut namnen på Hemma laget och Borta laget ?Sv: sql fråga ?
Vilken databas använder du dig av?
Det skiljer ju sig mellan olika databaser...
/ThomasSv:sql fråga ?
men jag tror jag har löst det....
ser ni några fel ?
<code>
strSQL = ""
strSQL = strSQL & "SELECT tblGames.*,"
strSQL = strSQL & " tblTeam.teamName AS hName, tblTeam.teamContent AS hContent,"
strSQL = strSQL & " tblTeam2.teamName AS aName, tblTeam2.teamContent AS aContent"
strSQL = strSQL & " FROM"
strSQL = strSQL & " tblTeam AS tblTeam2 INNER JOIN (tblGames INNER JOIN tblTeam ON tblGames.homeTeam=tblTeam.teamId) ON tblTeam2.teamId=tblGames.awayTeam"
strSQL = strSQL & " WHERE tblGames.serieId = " &Request.QueryString("strSerie")
</code>Sv: sql fråga ?
<code>
SELECT tblGames.*, tblhomeTeam.teamName, tblhomeTeam.teamContent, tblawayTeam.teamName, tblawayTeam.teamContent
FROM (tblGames INNER JOIN tblTeam AS tblhomeTeam ON tblGames.homeTeam = tblhomeTeam.teamId) INNER JOIN tblTeam AS tblawayTeam ON tblGames.awayTeam = tblawayTeam.teamId
</code>
/Thomas