Hej! Hej Christoffer, Hej, Det går atat ganska lätt bygga ett eget krypteringssystem. Hur avrancerat du vill göra det bestämmer du själv.Krypterade lösenord?
Jag undrar om någon har tillgång till en bra funktion för att kryptera lösenord i ASP? Det är en fördel om koden är fri så att man inte behöver betala någon licens för den.
Sitter och funderar på om jag verkligen behöver lagra lösenorden krypterat eller inte? Någon som har någon synpunkt kring detta? Även om lösenorden ligger okrypterade i databasen så borde ju de vara säkra där under förutsättning att ingen obehörig kommer åt databasen.
Om någon kommer in där kan ju den personen göra vad som helst oavsett om lösenorden är krypterade eller inte?
Mvh,
ChristofferSv: Krypterade lösenord?
Det finns en färdig lösning i programarkivet. Programarkivet:MD5 kryptering
/mSv: Krypterade lösenord?
Hashade lösenord är bättre, som de andra som besvarat frågan har berättat.
Om du vill läsa mer om detta kolla in min artikel här på Pellesoft. Artikeln har några .NET specifika saker med det mesta är giltigt för andra programmeringsspråk (t.ex. asp med VBScript) också.
http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=652
mvh
HerbjörnSv: Krypterade lösenord?
Det är säkert så länge ingne får tag i din aspsida med krypoterings och dekrypteringsfunktionen.
jag kan ge ett exempel
Ta din ströäng, gör den till en array med en bokstav i varje plats.
varje tecken har ett värde, detta värde kan du plussa på med tex 3, för att sedan skriva ut tecknet för det värdet.
Detta är en enkel form av kryptering, som går att göra mycket svåare, är man lite amibitiös kan man göra om detta till hexadecimalt osv...