Har en produktlista med en rad produkter med samma produktnamn, jag vill inte lista de med samma namn. hur gör jag två loopar??? en för att få listan och en if sats som hoppar över dubletter. Enklare är att förhindra dubletter i resultatet från databasen: TACK ! kan jag välja vilken kolumn som skall jämföras för att utvärdera distinct? Alla kolumner blir unika, vill du gruppera på ett bestämt antal kolumner får du gruppera med GROUP BY. Får felmeddelande med följande kod: Prova: Du kan inte blanda distinct och group by så... Vad vill du åstadkomma? Är alla andra kolumner samma för alla med samma ProdName? Om inte, hur ska det hanteras? Jag har ett antal rader där jag har samma ProdName, Jag vill skapa en loop som bara tar med varje Prodname en gång. Så en loop där man kollar om föregående ProdName är samma som det man precis listade => hoppa till nästa post Såhär?Problem med loop
Mycket tacksam för hjälp
<% Do Until rs.EOF %>
<% Dim SameArticle
SameArticle = rs("ProdName") %>
if session("samearticle")<>rs("ProdName") Then %>
<% Do Until rs.EOF %>
<%=rs("ArticleNo")%> <%=rs("ProdId")%>">
<% rs.MoveNext
Loop
rs.Close %>
<% end if %>
<% rs.MoveNext
Loop
rs.Close %>Sv: Problem med loop
SELECT DISTINCT ... FROM ...
/JohanSv:Problem med loop
Sv: Problem med loop
sSql="SELECT DISTINCT Products.ProdId, ArticleNo, LongDesc, ProdName, image FROM Products INNER JOIN ProdCatId ON Products.ProdID=ProdCatId.prodid WHERE ProdCatId.CatId = " &(category)& " GROUP BY ProdName"
Vad gör jag för fel?Sv: Problem med loop
sSql="SELECT Products.ProdId, ArticleNo, LongDesc, ProdName, image FROM Products INNER JOIN ProdCatId ON Products.ProdID=ProdCatId.prodid WHERE ProdCatId.CatId = "&category&"
GROUP BY Products.ProdId, ArticleNo, LongDesc, ProdName, image"Sv: Problem med loop
Sv: Problem med loop
<%
Dim LastArticle
Do Until rs.EOF
if LastArticle <> rs("ProdName") Then
LastArticle = rs("ProdName")
Response.Write rs("ArticleNo") & " " & rs("ProdId") & "<br>"
end if
rs.MoveNext
Loop
rs.Close %>