Hur gör man det snyggt att ta bort ' och " och andra tecken som kan bråkas i ASP Hej Carsten, mm jo jag förstår men får det inte riktigt att fungerar med replace Testa det här. Tja den blir galen (kanske inte gillar i ASP medan det går i ASP.NET) Oj, ett misstag av mig. Inte för att vara taskig men det är samma fel (Kolla in den förra länken) Carsten, Ok så hur ska det se ut (Har aldrig varit med om detta upplägget förut nämligen) Den här ska garanterat funka, rätt med alla " och liknande nu. ush nu låter jag som en repad skiva men nu är det ett annat fel men jag känner igen det där felet (Jag har åxå fått det felet) Hmm går det inte med Regex att ta bort en del fula tecken, dom ska ju bort och inte bytas ut (har inte lust att få ett helvete med min kod nämligen så det kanske bättre att det tas bort??? Carsten, Vill du ta bort tecknet ' och andra tecken? Tycker att denna kod verkar skum för ASP, kanske fungerar i ASP.NET men i ASP är jag skeptisk. Varför behöver du ta bort " och '? Hantera tecknena i asp/vbscript/sql som det är tänkt. Ett " skall vara "" (= 2 st "), ett ' skall vara '' (= 2 st '). Inget annat. Att du har problem med RegEx fungerar också att ta bort med men det är helt onödigt i detta fall...Ta bort förbjudna tecken som ' och "
Sv: Ta bort förbjudna tecken som ' och "
Ex. så kan man göra en funktion med ett par saker i, som ex. byter ' mot ".
Function FixText(str)
str = Replace(str, "'", """)
str = Replace(str, "\", "\\")
FixText str
End Function
Hoppas du förstår principen
/m
Sv:Ta bort förbjudna tecken som ' och "
testade med
<code>
texten=replace(texten,"'", "")
texten=replace(texten,""", "")
</code>
fast jag märkte inget sådant stor skillnadSv: Ta bort förbjudna tecken som ' och "
<%
Response.Write(FixText("Hej, "alla", 'testar" replace \"))
Function FixText(str)
FixText str
End Function
%>
Vad händer?
/m
http://www.cazz.se/blandat/flash/testing.aspSv: Ta bort förbjudna tecken som ' och "
<%
Response.Write(FixText("Hej, ""alla"", 'testar' replace \"))
Function FixText(str)
FixText str
End Function
%>
Nu ska det funka.
/m
<b>Ändrat igen, jag skrev ett " istället för ett '</b>
Jag ändrade igen, såg felet. Jag skrev " när jag menade '.
/mSv:Ta bort förbjudna tecken som ' och "
<%
Response.Write(FixText("Hej, ""alla"", 'testar' replace \"))
Function FixText(str)
FixText str
End Function
%>
/m
Ska vara mer " kanske :-/Sv: Ta bort förbjudna tecken som ' och "
Jag tycker att det borde funka, har ingenstans att testa just nu tyvärr.
Om du testar detta?
str = Replace(str, "'", "''")
Det ska fungera med
<code>
str = Replace(str, "'", "")
</code>
/ThomasSv:Ta bort förbjudna tecken som ' och "
jag har testat
<code>
sträng="Hej detta är ett test för att ta bort " och ' och det är svårt"
sträng=replace(sträng, "'","")
sträng=replace(sträng,""","")
Fast detta gillar inte heller ASP eftersom för det första så blir strängen svårt att testa eftersom den tror att strängen slutar vid "
Min ligger i en databas så det kommer ut via ett recordset så det är inga problem då men d är detta med """ eller """" eller vad det nu ska vara för att få bort "
Har för mig att RegEx fungerar i ASP och då borde väll det vara ett bra sätt att ta bort " och ' men hur man ska göra det eller skriva en sådan är jag ?????Sv: Ta bort förbjudna tecken som ' och "
<info>
sträng="Hej detta är ett test för att ta bort " och ' och det är svårt"
</info>
Det beror inte på att "något" tror att strängen slutar vid den första " utan p g a att strängen verkligen slutar vid ".. Vill du skapa en sträng med " mitt i, skriv "" (= 2 st "), problemet är detsamma med ' i vissa databser, ta inte "bort" dem, dubblera dem vid behov!Sv: Ta bort förbjudna tecken som ' och "
<code>
mystring = "Testing 'testing "" hej och hå"
mystring = Replace(mystring, "'", "")
mystring = Replace(mystring, """", "")
</code>
Ovanstående fungerar i ASP, tro mig...
mystring kommer att innehålla "Testing testing hej och hå".
/Thomas