Jag utvecklar i skrivande stund en portal. Du kan ju alltid ändra på storleken när du läser upp bilden från mappen, problemet då är ju att storleken på bilden är densamma som originalet. D v s om bilden är 5mb i 1024x768 så kommer den fortfarande vara 5mb i t ex 800x600. Som jag förstår jobbar du i ASP? Finns det ingen förminskningsfunktion där? Om man gör som du nämner, så måste du ju sätta upp en .NET server för bara en funktion, verkar ju lite overkill. Du skulle kanske kunna testa att köra ett makro från t ex Photoshop som du anropar när en ny bild kommer in. Men det verkar konstigt att du inte kan förminska en bild i ASP. Daniel, mitt förslag är att använda .Net istället - där finns det inbyggt funktioner för resampling samt thumbnails. Förutsatt att man kör IIS så behövs ingen egen server. Man kör ASP och ASP.NET i samma server. Servern jag har sidan på har .net stöd, så det är ingen fara. Skicka iväg ett mail till Pelle, han kanske kan delge lite kod. Har nämligen sett att han gjort det du vill ha och det funkade klockrent. Skulle gärna hjälpa dig mer men är för newbie på ASP.NET men jag jobbar på det. Lycka till!förminska bild
Användarna ska kunna ladda upp egna bilder. jag vill göra det möjligt att förminska bilderna, ungefär som thumbnails.
Detta är ju fullt möjligt med diversekomponenter, såsom aspjpeg mfl
Jag vill dock undvika att använda komponenter, eftersom att det kan medföra problem om man flyttar sidor mellan webhotell, och eller lokalt.
Finns det något sätt att förminska bilder utan att använda komponenter?
jag vet att det går med asp.net då man kan använda system.drawing (kan dock knappt någon asp. net alls)
en lösning vore ju att man har en asp.netsida, som gör detta, som sedan skickar en vidare till den vanliga asp-sidan.
förslag?Sv: förminska bild
Sv: förminska bild
Sv:förminska bild
Sv:förminska bild
Är det någon som är tid och lust att sätta ihop ett skript som förminskar bilden?
adressen till bilden kommer att vara samma som dokumentet, + en sökväg.
i asp server.mappatch("images/users/sqhcl.jpg") tex
för att sedan skicka mig till en annan sida
skulle vara evigt tacksam för den som kunde hjälpa mig...Sv: förminska bild