Jag håller på att bygga en meny med PPlus menyn jag har två access databaser som ser på följande sätt: Förmodar att din meny inte ändras stup i kvarten, så en variant är kanske att med din kod generera ett javascript som du refererar till i stället. Sen kan du ju uppdatera den filen med jämna intervall i stället via något admin-program. Det gör också att klienten får en kopia av den filen vilket borde göra det mycket snabbare. Jag var lite inne på att göra ett skript som körs via Session_OnStart som kollar tidsintervaller och genererar ny javascript efter en viss tid, varusortimentet ändras ganska så frekvent så det skulle vara skönt om det gjordes per automatik. Pplus hjälp, stor access databas
Db_Test1
varumerkeinfo
Merke
Urval
Db_Test2
artreg
Urval
Varugrp
Fabrikat
Mitt problem är att arreg innehåller ca 35000 artiklar och när jag vill ha ut vilka Varugrp som finns för mina submenyer så tar det alldeles för lång tid. Finns det något smartare sätt att plocka ut Varugrp ? Då access databasen uppdateras varje natt så kan ju vissa Varugrp försvinna eller tillkomma. Nästa steg kommer bli att plocka ut Fabrikat som skall bli submenyer till Varugrp så jag får samma problem då.
Jag testade att manuellt plocka ut VaruGrp (ca 100st) och la dem i en egen Tabell och då går det finfint...
Tacksam för tips/hjälp
/Johan
<%
Set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conn.open "Db_Test1","",""
sql0 = "SELECT distinct merke, urval FROM [varumerkeinfo] ORDER BY merke"
Set rs0 = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
rs0.Open sql0, conn, 3, 3
Set conn1 = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conn1.open "Db_Test2","",""
%>
<script type="text/javascript">
<!--
<% while not rs0.eof
sql1 = "SELECT DISTINCT Varugrp FROM [artreg] WHERE urval LIKE '%"+rs0("urval")+"%' AND Varugrp IS NOT NULL ORDER BY Varugrp"
Set rs1 = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
rs1.Open sql1, conn1, 3, 3 %>
var PPlus = new PellePlus("<%=rs0("Merke")%>");
<% while not rs1.eof %>
PPlus.AppendRow("<%=rs1("Varugrp")%>");
<% rs1.movenext
wend
rs1.close%>
<!-- PPlus.SetGroup("Produkter"); /-->
PPlus.WritePlus();
<%
rs0.movenext
wend
rs0.close
conn.close
conn1.close
%>
Sv: Pplus hjälp, stor access databas
Nästa fel är att öppna 2 connections, det behövs inte. En räcker. Slutligen borde du med en enda select-sats kunna plocka ut allting och looopa i det istället för att göra det med massa sql-queries.Sv:Pplus hjälp, stor access databas
Ang. databas
Jag trodde att man behöver göra en connection per databas, det är ju två stycken jag jobbar med..?
hmm får gå och läsa lite igen....
Kan man få lite tips på sql satsen. ?
Tack för hjälpen, som du förstår är det lite nytt för mig...
/Johan