Hej. Hej Stellan, Resultatet ifrån Request.Form är alltid en sträng (eller egentligen en IStringList, men värdet av den är en sträng). Neee, jag får ingen ordning på det alls. Är abc et tal, som du visade i ditt exempel, eller är den kanske en sträng också? Då måste du konvertera det värdet också. Ja, abc är ett tal, men det upfattar den det som också. Java? Du menar väl Javascript?beräkning med request
Jag försöker addera två uttryck men fixar det inte riktigt.
Ser ut så här
abc=20
<TD><%=Request.form("total")+(abc)%></TD>
Resultatet blir bara en sträng av talen. Alltså om total=30 och abc= 20 så står det bara 3020 istället för 50 som jag vill ha.
Hur löser jag detta lilla problem?
/StellanSv: beräkning med request
Ifall du testar med att använda CInt eller CLng?
Ex.
CInt(Request.Form("totoal") + abc)
' eller
CInt(Request.Form("total")) + Cint(abc)
/m
Sv: beräkning med request
Du får konvertera värdet till ett tal:
<TD><%=CLng(Request.form("total")) + abc%></TD>Sv:beräkning med request
Hur jag än gör så lägger den bara samman till två strängar.
hmmm....Sv: beräkning med request
Om det inte hjälper, så visa koden du testar med.Sv:beräkning med request
Jag tror jag vet nu var problemet ligger.
total är hämtat från en skapad oderkorg i java som ser ut så här:
document.writeln('<INPUT TYPE="hidden" NAME="total" VALUE="'+alterError(totalcost+tax)+'" SIZE="40">');
Jag har försökt att sätta total till tal där men inte lyckats riktigt.
Det var värre än jag trodde det här.
Jag har testat att köra koden du angett ovan i ett rent formulär och det funkar klockrent.
Det är när den måste hämta värdet från javakorgen som det blir problem
/StellanSv: beräkning med request
Ifall du tar emot värdet ifrån formulärdata så är det inte ett tal, det är en sträng. Request.Form och Request.Querystring returnerar alltid strängar. Även om innehåller råkar vara siffror så är det ändå alltid strängar.
Det är inte när du skickar värdet som du ska konvertera till ett tal, du kan nämligen inte skicka annat än text i ett formulär, det är när du tar emot värdet som du ska konvertera det till ett tal.
Att sätta egenskapen size på ett fält av typen hidden har för övrigt ingen effekt alls.