Hej... Menar du att det inte funkar när du surfar till sidan med bara mappnamnet i URL:en? jo visst... länkningen fungerar, det är bara det att färgen inte ändras på första länken... och det gör det på de andra. Annnars funkar det fint. Om du testar och skriver så här? Okej, jag förtydligar: jajjamensan det precis det jag menar! urlen funkar men inte att ändra färgen har fel testat sidan med att köra en När jag testar så får jag ut hela sidans namn även om jag surfar till mappen, men den version av IIS som du använder kanske gör annorlunda. faktum är att jag gjort det Tjena! > precis som den som jag skrev först... inga ändringar gjordaÄndra färg på länk v.2
har tidigaret fått hjälp med detta i denna tråd [Ändra färg på länk!]
och det funkar.... men bara nästan
här e koden som jag använder
<%
Dim MenuUrl(20), MenuTxt(20), i
MenuUrl(0) = "index.asp"
MenuTxt(0) = "Hem"
MenuUrl(1) = "omoss.asp"
MenuTxt(1) = "Om företaget"
MenuUrl(2) = "tjanster.asp"
MenuTxt(2) = "Tjänster"
MenuUrl(3) = "galleri.asp"
MenuTxt(3) = "Bildgalleri"
MenuUrl(4) = "mall.asp"
MenuTxt(4) = "Kontakt"
Dim TempUrl
TempUrl = Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")
For i = 0 to UBound(menuUrl)
if Not MenuUrl(i) = "" Then
If LCase(MenuUrl(i)) = LCase(TempUrl) Then
Response.Write("<td width=100 align=center><font color=#cc0000><b>" & MenuTxt(i)
& "</b></font><br/></td>" & VbCrlf)
Else
Response.Write("<td width=100 align=center>" & MenuTxt(i)
& "<br/></td>" & VbCrlf)
End If
End If
Next
%>
Och felet är att alla andra länkar utom den första funkar allstå
<code>
MenuUrl(0) = "index.asp"
MenuTxt(0) = "Hem"
</code>
Är det någom som vet vart felet ligger?? har försökt med det ena och det andra... men lyckas inte hitta lösningen
tacksam för svar
hector
Sv: Ändra färg på länk v.2
Sv:Ändra färg på länk v.2
// HectorSv: Ändra färg på länk v.2
Response.Write(Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME"))
Resposne.Write(MenyObj(0))
Och kolla ifall de är lika eller vad det nu står?
/mSv: Ändra färg på länk v.2
Menar du att det inte funkar att ändra färg när du surfar till sidan med bara mappnamnet i URL:en?Sv:Ändra färg på länk v.2
Sv:Ändra färg på länk v.2
Response.Write(Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME"))
men inte den andra... men jag använder inte MenyObj, utan menUrl / menuText... det är väl det du menar va ?
mvh hector
<B>EDIT:</B>
Har testat... och det kluriga är att det skriver ut det rätt allt stämmen, men förstår inte varför just färgen hänger med!
Sv: Ändra färg på länk v.2
Skriv ut värdet i TempUrl (i princip vad Mikael föreslog) så att du ser vad du får för värde i den.Sv:Ändra färg på länk v.2
http://www.allterior.se/main.asp (för tillfället är länkningen fel, men principen funkar, men som sagt inte första färgen)Sv: Ändra färg på länk v.2
Servervariabeln SCRIPT_NAME returnerar inte bara aktuell sida utan också ett inledande snedstreck,
ex. '/index.asp'
Trimma bort detta så fungerar det.
<%
Dim MenuUrl(20), MenuTxt(20), i
MenuUrl(0) = "index.asp"
MenuTxt(0) = "Hem"
MenuUrl(1) = "omoss.asp"
MenuTxt(1) = "Om företaget"
MenuUrl(2) = "tjanster.asp"
MenuTxt(2) = "Tjänster"
MenuUrl(3) = "galleri.asp"
MenuTxt(3) = "Bildgalleri"
MenuUrl(4) = "mall.asp"
MenuTxt(4) = "Kontakt"
Dim TempUrl
TempUrl = Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")
TempUrl = Right(TempUrl, Len(TempUrl)-1) ' Trimmar bort inledande snedstreck [ / ]
For i = 0 to UBound(menuUrl)
If MenuUrl(i) <> "" Then
If LCase(MenuUrl(i)) = LCase(TempUrl) Then
Response.Write("<td width=100 align=center><font color=#cc0000><b>" & MenuTxt(i) & "</b></font><br/></td>" & VbCrlf)
Else
Response.Write("<td width=100 align=center>" & MenuTxt(i) & "<br/></td>" & VbCrlf)
End If
End If
Next
%>
SvenneSv: Ändra färg på länk v.2
Nej, det är inte den koden som du använder.
Till exempel heter inte sidan index.asp utan main.asp.
Har du ändrat något mer i koden?
Jag har suttit många gånger och letat fel som inte ens finns i kod som inte ens används, för att frågeställaren inte har visat den riktiga koden...