Hej I tabellen med information kan du ha ett fält för att räkna antal visningar och på sidan visainfo.asp så kan du lägga till 1 för varje sid visning. För att hindra uppdatering när sidan uppdateras så kan du också sätta en session variabel efter att databasen uppdaterats. Så jag skapar en kolumn till i databasen jag redan, har som t.ex. heter "KLICK". Nej det behövs inte någon mer info på länken, allt görs först på sidan som visar info på så vis vet har vi också id på vilken vi ska uppdatera i querystringen. nu skrev jag så här:räkna klick på länk
Skulle vilja ha några ideér på hur man skall göra följande:
Jag har en databas (access) med 400 personer.
Jag skulle vilja att man kan se vilken som är mest besökt, alltså vilken
person som folk klickar mest på. Detta skall visas på en sida med den mest
besökta personen överst. Bara de som folk har klickat på skall synas på den sidan.
Hur gör man detta? Finns det något enkelt sätt.
Skall man göra en ny databas till detta? I den databasen som jag har går de efter ID-numret
och i databasen ligger själva länken som ser ut så här:
<code>Copernicus</code>
Går detta att genomföra? Någon som har någon idé?
Tacksam för hjälp, då jag är nyfiken på vilka personer som är mest besökta och kanske
behöver "fixas till" med mer info osv.
/NinaSv: räkna klick på länk
Sv:räkna klick på länk
Hur blir koden för att lägga till 1 för varje sidvisning? Hur gör man för att just tex. ID 273 skall få +1 i databasen? (Jag är inte så bra på det här som du kanske märker ;-)
och session variabel.... hmmm...
Skall jag lägga till någon info i själva; OxenstiernaSv: räkna klick på länk
<%
if not session("klickad") then
SQL="SELECT klick FROM tabell WHERE id="& request.querystring("id")
nyklick = rs.Fields("klick")+1
SQL="UPDATE tabell SET klick = "& nyklick &" WHERE id ="& request.querystring("id")
session("klickad") = true
end if
%>
om du vill att det alltid ska uppdateras så kan du bara ta bort if-satsen och den sista session raden.
Sv:räkna klick på länk
<code>
<%
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Connect.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source= "& server.MapPath("galleriet.mdb")
strSQL = "SELECT * From tabellen WHERE id = " & Request.QueryString("id")
RecSet.Open strSQL, Connect
%>
<%
if not session("klickad") then
strSQL="SELECT klick FROM tabellen WHERE id="& request.querystring("id")
nyklick = Recset.Fields("klick")+1
strSQL="UPDATE tabellen SET klick = "& nyklick &" WHERE id ="& request.querystring("id")
session("klickad") = true
end if
%>
</code>
och inget händer. Jag får inte något felmeddelande heller. Inget läggs till i databasens kolumn KLICK.
Måse man ändra någon inställning i access?