Jag vill få en lista med alla bokstäver från A-Ö i en engelsk kodning där alfabetet definieras så här: Antingen letar du upp ACSII-värdena för de svenska tecknena och kör dem efter loopen. Hur då? Jag vill ha en lista (klickbar) som går från A-Ö (se under Encyklopedia på www.karlxii.se (den sajten som jag nu jobbar på), logga in som larsson, lösenord: larsson12). Kolla in under Personregister så får Du se. Byt ut: Johan! Du är ju grym... Jag har ett annat problem... Nämligen att konvertera en W3Upload till ASPUpload på ett informationssystem som jag har varit med att utveckla. Är Du haj på sånt? Självklart lockar jag med en liten slant...Å, ä, och ö i kod
for alphabet = 65 to 90
Hur definierar jag det så att även de svenska å, ä, ö kommer med i listan sedan?
Jag har provat allt men inte lyckats. Istället får jag en jäkla massa tecken i min lista. tacksam för hjälp av någon som vet bättre...Sv: Å, ä, och ö i kod
Jag hade nog skapat en egen "lista" med de tecken jag vill ha i den ordningen de ska visas istället:Tecken = "ABCÅÄÖ"
For i = 1 To Len(Tecken)
Response.Write Mid(Tecken, i, 1)
/Johan
Sv:Å, ä, och ö i kod
Här är koden:
Dim strStartLetter, alphabet, counter
strStartletter = checkstr(Request.QueryString("startletter"))
if strstartletter = "" then
strstartletter = " "
end if
if strstartletter = "123" then
strSQL = "SELECT * FROM " & strDbTable & "EncycItems WHERE " & strDbTable & "EncycItems.Itemname Not Like 'a%'"
for alphabet = 98 to 122
strSQL = strSQL & " AND " & strDbTable & "EncycItems.Itemname Not Like '" & chr(alphabet) & "%'"
next
strSQL = strSQL & " and " & strDbTable & "EncycItems.encycID=" & intCatID & " ORDER BY " & strDbTable & "EncycItems.Itemname"
elseif strstartletter = "All" then
strSQL = "SELECT * FROM " & strDbTable & "EncycItems where " & strDbTable & "EncycItems.encycID=" & intCatID & " ORDER BY " & strDbTable & "EncycItems.ItemName"
else
strSQL = "SELECT * FROM " & strDbTable & "EncycItems WHERE " & strDbTable & "EncycItems.itemname Like '" & strstartletter & "%' and " & strDbTable & "EncycItems.encycID=" & intCatID & " ORDER BY " & strDbTable & "EncycItems.itemname"
end if
rsCommon.Open strSQL, adoCon
%>
<table cellpadding=4 cellspacing=4 border=0 width="60%" align="center">
<tr>
<td align="center" class="smText">
[ 123 |
<%'Loop through alphabet (chars 65 to 90 are A-Z)
for alphabet = 65 to 90%>
<%=chr(alphabet)%> |
<%next%>
ALLA
]
Hur ska jag göra för att få till det med även Å, Ä, Ö?
Sv: Å, ä, och ö i kod
for alphabet = 65 to 90%>
<%=chr(alphabet)%> |
mot:
Tecken = "ABCDEF...ÅÄÖ"
For i = 1 To Len(Tecken)%>
<%=Mid(Tecken, i, 1)%> |
/Johan
Sv:Å, ä, och ö i kod
Tusen tack för hjälpen med tecknen Å, Ä, Ö! Din lösning fungerar klockrent!