Hej på er. Hej, Jag tror att din gissning är en fullträff! Hej igen, Halloj, Hej Stellan, Ja, det stämmer. Jag har varit mycket fundersam i den här frågan.minor units
Någon själ här som har en aning om vad "minor units" är fär något?
Jag ska nämligen skicka en värde till en betalsite och det ska då sändas med "minor units"
<input type="hidden" name="amount" value="<%=request.form("totalt")%>">
I denna sträng ska jag tydligen använda mig av detta för att mottagaren ska få rätt värde.
Men jag begriper inte hur man gör detta.
Jag gjorde en sökning här på Pellesoft och det resulterade i NOLL träffar i ämnet.
Tacksam om någon kan svara mig på detta.
Vänligen: Stellan HaakenstadSv: minor units
Jag kanner inte till detta begreppet, men tycker mig anda ana vad man ar ute efter, sa har kommer ett forsok till en kvalificerad gissning.
Da man skickar olika varden kors och tvars mellan lander stoter man ofta pa problem att data ar formatterat olika pa olika stallen. T.ex. ibland betyder ett kommatecken att det ar en decimalavgransare, medan den for andra personer betyder att det ar en tusentalsavgransare osv.
Ett satt att losa detta ar att helt skippa avgransningstecken, atminstone pa belopp. Sa om man skall skicka 123.50 SEK sa skickar man det i den minsta enheten (i vart fall oren) och det varde man skickar blir saledes 12350 helt utan avgransningstecken. Jag antar att uttrycket kommer ifran att det heter olika i olika valutor, sa nar vi sager ore sager amerikanaren cent osv. Dessutom sa har inte alla valutor nagra decimaler (t.ex. turkiska lire som har sa manga nollor att det skulle vara lojligt med decimaler).
Hoppas att min gissning ar till nagon nytta.
// JohanSv:minor units
Däremot vet jag inte hur jag ska skicka med formatet minor units.
Men det ska väl lösa sig på något sätt.
StellanSv: minor units
Jag kan som sagt inte garantera korrektheten eftersom det ar en gissning, men om man utgar fran att gissningen ar korrekt sa ar det bara att multiplicera upp dina belopp med 100 (i Sverige) sa att det blir utan decimaltecken.
Sedan, om det visar sig vara korrekt sa far du garna markera traden som lost sa att bade jag och andra vet det korrekta svaret for framtida sokningar har pa forumet.
Eftersom jag blev nyfiken pa sjalva begreppet sa kunde jag inte lata bli att soka lite pa natet. Jag hittade foljande saker som tyder att min gissning var korrekt:
http://www.oanda.com/site/help/iso_code.shtml
samt hos standardiseringsorganet iso:
http://www.iso.org/iso/en/prods-services/popstds/currencycodes.html
Lycka till!
// JohanSv: minor units
Jag noterar att flera dagar efter att du fatt ditt svar sa star traden fortfarande som oppen. Finns dar nagon fundering som fortfarande ar olost for denna fragan? Om inte sa stang traden.
Om svaret sedan dessutom loste ditt problem sa markera traden som lost ocksa.
För att i all referens som finns skrivit i frågan får jag fram att jag ska multiplicera med 100.
Jag multiplicerar med 1 nu och då blir allting korrekt?!
Lustigt tycker jag, men så är det. Så här ser kodraden ut och den funkar:
<input type="hidden" name="amount" value="<% = Request.form("total")*1%>">
Tack ska du/ni ha för hjälpen ang detta.
Stellan