Fan va svårt det är med SQL, om jag har tabellerna poll_fragor och poll_alt i poll_fragor har jag fragID, datum, samt redanSvarat och i poll_alt har jag altID, fragaID, antalRoster, alternativ Så här kanske?: Förlåt uttryckte mig lite dåligt... i frustrationen... <code> Men då får jag väl inte den som fått mest röster? Eller.. du använder ju Order By Totalt ju??? Ok, först måste du klarlägga lite saker på vad som sparas i de olika fälten i tabellerna och vad som kopplar ihop dem... "tabellerna poll_fragor och poll_alt" Poll fråga?
Hur kan jag få fram alternativet i varje fråga som har det högsta antalRoster
Alltså det alternativ i varje fråga som folk har röstat mest på?Sv: Poll fråga?
<code>
SELECT TOP 1 alternativ FROM poll_alt ORDER BY antalRoster DESC
</code>Sv:Poll fråga?
Jag har såhär nu:
SELECT TOP 1 SUM(Klick) As Totalt, Klick From poll_svar Where PollId =1 ORDER BY Klick DESC
Men det fungerar inte, förstår inte varför... alltid när jag använder SUM blir det fel....Sv: Poll fråga?
SELECT TOP 1 SUM(Klick) As Totalt, Klick From poll_svar Where PollId =1 ORDER BY Totalt DESC
</code>Sv:Poll fråga?
Sv: Poll fråga?
Om jag förstått dig rätt ser dina tabeller ut som nedan
<code>
poll_fragor
| fragID | datum | redanSvarat |
poll_alt
| altID | fragID | antalRoster | alternativ |
</code>
Vilken tabell sätter du in vad i är en röst läggs, alltså, vad innehåller de för data?
Tror att din lösning ligger i att använda GROUP BY i din SQL sats för då kan du hämta ut data samt köra SUM...
/ThomasSv: Poll fråga?
"poll_fragor har jag fragID, datum, samt redanSvarat"
"poll_alt har jag altID, fragaID, antalRoster, alternativ"
om strukturen ser ut så här borde inte detta vara ett bra sätt
SELECT TOP(antalRoster) FROM poll_fragor, poll_alt WHERE fragaID = fragID ORDER BY alternativ DESC
mvh
Roger