Hej 1) Egen server? Om ja: skaffa något program som du kan schemalägga. Det enda programmet ska göra är att anropa din sida. Om nej: Om servern har någon kontrollpanel med någon schemaläggningsfunktion så går det 2. Kolla med Loopia, som Oskar säger, de brukar skapa en mapp där databaser skall ligga, sen får du hårdkoda sökvägen dit, om de inte talar om det för dig så går det att lista ut med Server.Mappath. 1. Måste du verkligen köra scriptet varje timme? Ifall det inte är någon som besöker sidan så spelar det väl ingen som helst roll om en gammal medlem ligger kvar några timmar längre, det är ju ingen som ser det. Okok tack för alla svar men blir nog som göran sade.. och skall snart fråga loopia var man lägger sina databaser där Inte helt oväntat så finns den informationen på deras hemsida ;)Två frågor om ASP och databaser
Fråga 1:
Går det med asp o göra något sorts scripts som kör igång varje timme..? Jag behöver det för att kolla igenom databasen och kunna ta bort gamla medlemmar
Fråga 2:
Finns det något effektivt sätt att skydda sin databas? hittils kan vem som helst komma åt den bara dem vet adressen dit.. btw så har jag köpt min domän på Loopia. Har själv windows server 2003 web edition på datorn där jag vill skydda databasernaSv: Två frågor om ASP och databaser
2) Ja, lägg den så att den inte ligger åtkomligt ifrån nätet, dvs. utanför wwwroot. Eller ändra rättigheterna på den så att endast det konto som kör asp kan använda den (tror iofs. att asp körs på samma konto som iis använder så det går nog inte att göra så... Så lägg den utanför rooten)Sv:Två frågor om ASP och databaser
Om du både utvecklar lokat och på webben så kan du i din koppling göra en IF sats, jag kollar om c:inetpub finns i en sträng, om den gör det så kör jag hemma och skriver ut sökvägen hemma, om inte så kör jag på webbhotellet och skriver ut de sökvägen.
väldigt bra om man som jag glömmer bort sig och skriver över filer ibland.
//Anna-KarinSv: Två frågor om ASP och databaser
Lägg scriptet i en hyfsat välbesökt sida. För att koden inte ska köras onödigt ofta så kan du lägga tiden för när den senast kördes i en applikationsvariabel, och hoppa över koden tills det har gått en viss tid.Sv:Två frågor om ASP och databaser
Sv: Två frågor om ASP och databaser
http://support.loopia.se/?_a=knowledgebase&_j=questiondetails&_i=100