Hej, jag undrar om någon vet hur och om man kan göra ett script i asp och fso som öppnar en bild på datorn och sparar den i mindra höjd och bredd i en ny mapp. Alltså Öppna en bild. gör den mindra och spara den i en annan mapp så att den inte sparas över orginalet. Jag tror inte att FSO kan ändra format på en bild, men gör en sökning här på FSO både forumet och Tips&Trix så får du en hel del kött på benen. Har sökt igenom det mästa på pellsoft nu och det verkaqr som att jag måste skaffa en komponent för att få ändra storlek på bilder. Eftersom det är flera format som ska stödjas undrar jag vilken komponent som vore bäst att använda? Jag har nu bestämt mig för att lösa det med ASPimage. Tror det har det som krävs för att göra det jag tänkt mig. Hej igen, jag har nu försökt att använda mig av aspimage. Men det går itne så bra. Jag laddade ner en version 1.9 från deras hemsida eftersoma tt det inte stod något utgångs datum på den versionen. Sen lade jag .dll en i system 32 mappen och körde sedan resvr dll namnet eller nått i cmd. Stog att allt lyckades. Sen tänkte jag att det bara var att börja. Men nu får jag ett felmedelande som ser ut såhär Löste problemet men har nu inset att jag måste köpa aspimage för att få använda det. FInns det inget freeware program som man kan använda? Det ska finnas någon tidig version någonstans som inte kostade.FSO och bild redigering
Sv: FSO och bild redigering
//Anna-KarinSv:FSO och bild redigering
Sv: FSO och bild redigering
Sv:FSO och bild redigering
Serverobjekt, ASP 0178 (0x80070005)
Anropet till Server.CreateObject misslyckades när behörigheterna kontrollerades. Ingen åtkomst medges till detta objekt.
Hur kan jag ställa in behörigheterna?
Koden jag testade:
Set Image = Server.CreateObject("AspImage.Image") //Raden som får felmedelandet
Image.LoadImage("XXXX")
Image.FileName = "xxxxx"
Image.Resize 150,188
Image.SaveImage
Set Image = NothingSv: FSO och bild redigering
Sv:FSO och bild redigering
Har du tur så kanske du hittar den.
Men som sakt. Det var en tidig version och inte kostade så den kanske inte är den bästa.