jag får ett värde och ett no tex(2, no) inlagt i sql enligt koden nedan.. Ifall värdet "no" läggs in i posten så är det detta värde som kommer ifrån landID, förutsatt förstås att select-listan heter "land" så att du verkligen hämtar ifrån rätt fält. Det är inget fel på koden du visar. Såvida det inte finns två olika fält i formuläret som heter samma sak, varav det ena ger värdet 2 och det andra no, t ex som tidigare nämnts en radiobutton och en "vadförnåtsomhelst" då blir det snyggt och prydligt [värde1],[värde2] hmm jo, jag har radiobuttons också som jag hade namngett likadant. Aha... Jag tolkade det som att userID blev "2" och landID blev "no".Varför får jag ett "no" i tabellen??
<html>
...
<% Do While Not gLand.EOF %>
<option value="<% = gLand("landID") %>"><% = gLand("landNamn") %> </option>
<%
gLand.MOVENEXT
LOOP
gLand.CLOSE
SET gLand=NOTHING
%>
</select>
...
</htm>
<%
...
Set gLand = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
sqlLand = "SELECT * FROM tbl_land"
gLand.Open sqlLand ,con, adOpenStatic, adLockOptimistic
...
user=Request.Form("user")
land = Request.Form("land")
SQL=("INSERT INTO tbl_usr(userID,landID)VALUES('"&user&"', '"&land&"')")
con.execute(SQL)
%>
VARFÖR får jag det och hur blir jag av med det? jag vill ha endast värdet på landID som väljes.Sv: Varför får jag ett "no" i tabellen??
---
> värdet "no" är från radioknappar om jag inte misstar mig, kanske tom checkrutor, du måste sätta rätt value i dem.
Ifall man inte sätter value på en checkruta så har den värdet "on". Är det detta som du menar?Sv:Varför får jag ett "no" i tabellen??
Sv: Varför får jag ett "no" i tabellen??
Nu fungerar d som d ska.
Tack!!!Sv:Varför får jag ett "no" i tabellen??