Hej! Hmm. Vad kör du för databas? Oj det gllömde jag nog.....ASP.... och datatypen number...
jag har råkat ut för ett fenomen.
Jag har en tabell som ser ut så här:
CUSTID number(8) NOT NULL,
BILLID number(8) NOT NULL,
ADLSID number(8) NOT NULL
datbasen är en oracle databas. När jag nu kör följande
sql = "select CUSTID from idnumber"
så retuneras inget svar i
<%= RS("CUSTID")%>
Men om jag nu sätter om tabellen till
CUSTID varchar2(8) NOT NULL,
BILLID varchar2(8) NOT NULL,
ADLSID varchar2(8)NOT NULL
så kommer den att retunera svaret på min SQL sats.
Kan man inte använde datatypen numder med ASP....eller vad gäller?
/PhinalaSv: ASP.... och datatypen number...
Om du kör Access så finns det inget siom heter varchar och speciellt inte varchar2 men det är väl ett skrivfel.
Om du kör SQL server så finns det ingen datatyp som heter number.
Om du använder SQL-server så byt till datatypen int (motsvaras av en Long i VB) istället.
Om du kör acess så testa att omvandla datatypen innan du tar ut data ur recordsettet. T ex CStr(rs("ID")) / CLng(rs"ID")).
Om recordsettet är helt tomt däremot så vet jag faktiskt inte vad det är. Datatypen "number" i Access är ingen datatyp utan bara ett enklare sätt att sammanfatta alla numeriska värden. Observera att du kan ställa in exakt (i Access) vilken datatyp som det gäller, t ex "Long".Sv: ASP.... och datatypen number...
jag kör en oracle databas localt på min dator... Jag ble faktisk extremt förvånad... när detta fenomen inträffade... och det tog ett tag att komma på detta....
det konstiga är ju att i andra program som vi anväder oracle men då kopplat till c++ så fungerar select satserna mot numeriska värden, men inte i asp miljön... man jag kan inte tro att det skulle vara så... därför behöver jag lite hjälp..
/Phinala