Finns det något enkelt sätt som gör att istället för att öppna filen så sparas den till hårddisken? rent generellt skulle jag säga att u är ute och cycklar om du tror att det är asp, eftersom att detta är ngåto som sker hos klienten. Skulle tippa på att det är javascript du får använda dig av här,... Det finns absolut inget sätt (förutom möjligen att utnyttja säkerhetsluckor) att få filer att sparas automatiskt utan att användaren själv väljer det. För att skicka en "felaktig" content-type kan du göra såhär: http://www.pellesoft.se/communicate/tips/tips.aspx?tid=496 Ok, detta var nog vad jag letade efter men hjag får det inte att fungera. Konstigt, innehåller sidan något mer? Vad innehåller variabeln filnamn? Jag använder själv följande kod på en sida där det fungerar alldeles utmärkt (sidan innehåller enbart denna koden ordagrant, inget annat). Ha ha!!! Jag fick det att fungera!Spara filer isället för att öppna dem?
Tack på förhand.
/FredrikSv: Spara filer isället för att öppna dem?
Sv: Spara filer isället för att öppna dem?
I de flesta webbläsaren kan man ställa in mer eller mindre vad som ska hända när man öppnar olika filtyper. På det sättet kan användaren själv välja vad som ska hända med filerna.
Det enda som du kan påverka är vilken content-type som skickas med i http-huvudet. Ifall det är en typ som inte webbläsaren vet vad det är så ska den normalt fråga användaren vad som ska göras med filen. På det viset kan du se till att filen inte öppnas utan användaren kan välja att spara den.Sv:Spara filer isället för att öppna dem?
/JohanSv: Spara filer isället för att öppna dem?
När jag klickar på ladda ner filen så får jag upp spara rutan. Men den försöker spara själva asp filen.
Om jag klickar på spara så kommer en ny ruta upp som säger "Internet Explorer cannot download default.aspid=5 from win2000".
Någon som vet vad det kan vara för fel?
Koden nedan är den jag använder.
<code>
Response.ContentType = "application/octet-stream"
Response.AddHeader "Content-Disposition", "attachment;filename=" & filnamn & ""
Const adTypeBinary = 1
Dim strFilePath
strFilePath = Server.MapPath("admin/images/" & filnamn)
Set objStream = Server.CreateObject("ADODB.Stream")
objStream.Open
objStream.type = adTypeBinary
objStream.LoadFromFile strFilePath
Response.BinaryWrite objStream.Read
objStream.Close
Set objStream = Nothing
</code>Sv:Spara filer isället för att öppna dem?
<code>
<%
Response.ContentType = "application/octet-stream"
Response.AddHeader "Content-Disposition", "attachment;filename=produkter.mdb"
Const adTypeBinary = 1
Dim strFilePath
strFilePath = Server.MapPath("../data/produkter.mdb")
Set objStream = Server.CreateObject("ADODB.Stream")
objStream.Open
objStream.Type = adTypeBinary
objStream.LoadFromFile strFilePath
Response.BinaryWrite objStream.Read
objStream.Close
Set objStream = Nothing
%>
</code>
/JohanSv: Spara filer isället för att öppna dem?
Jag tror att det var ett av de skummaste fel jag stött på.
Det låg två rs.close för till en rs.open och efter att den andra rs.closen hade körts blev det fel med uppladdningen.
Jag tog bort en rs.close och nu fungerar det perfekt.
Tack för hjälpen!