Jag har "UserName" och "ProjectID". Nu fungerar det med att spara en ny rad, alltså, Insert into TableName(UserName,ProjecID) values('TJ',15). Men nu vill spara flera nya UserName med samma ProjectID, alltså. UserName='TJ','MJ','Jb'... ProjectID=15. Hur ska SQL-satsen ser ut? eller hur kan man göra? för att göra det måste din tabell vara designad för att klara av det, dvs båda dessa fält skall utgöra nyckeln i tabellen. Annars går det inte. Riktig tabell ser ut så här(*UserName,*Position,*RegDate,ProjectID,PhaseID). Det ska bara 'UserName' vara olika, de andra fields är samma, alltså flera olika 'UserName' har samma 'Position', 'RegDate', 'ProjectID','PhaseID'. Hur ska jag göra? jag har också försökt lista lite på det där ett par gånger, men har än så länge inte hittat någon annan lösning än att göra en loop och skicka frågan till SQL-servern flera gånger.. Du kan göra det med en insert sats vilket oxå kollar om användaren finns i databasen...INSERT flera rader
Sv: INSERT flera rader
Altså tex:
for iCount = 1 to 3
tSQL = "INSERT INTO....."
oCon.Execute(tSQL)
next
Altså att man skriver dom olika värden då varge gång förståss...
Men jag känner tyvärr inte till något sätt (om man inte använder sig av Stored Procedures isf) att lägga in flera rader samtidigt med en vanlig insert into - sats...
MVH
//JonasSv: INSERT flera rader
Dim strSQL
Dim strIN
Dim ProjectID
ProjectID = 15
strIN = "'TJ', 'MJ', 'Jb'"
strSQL = "INSERT INTO TableName(UserName,ProjecID)" & vbCrLf & _
"SELECT UserName, " & ProjectID & vbCrLf & _
"FROM Users" & ProjectID & vbCrLf & _
"WHERE UserName IN (" & strIN & ")
Pice of cake... :O)