Hej! 1. Då skulle du antingen behöva spara två versioner av alla bilder, eller också lägga på logotypen "on the fly", vilket använder ganska mycket resurser och skulle göra det väldigt enkelt att göra en DoS-attack på servern. Ok.. kan köra på det där "DrawImage"-alternativet då.. men tänker göra så att det blir en dublett av bilden + logga ifall man vill visa länk till bilden eller ifall man vill spara ner den (ifall det inte är ens egen bild). Eftersom jag då gör egna funktioner för visandet av länk eller sparandet av bild så skulle jag vilja spärra så att man inte kan högerklicka på bilden. Finns det något sätt att göra det på eller måste man spärra högerklick på hela sidan? Du kan inte spärra högerklick, däremot kan du fånga eventet som sker vid högerklick och stoppa att det bubblar. Det förutsätter ju dels att man inte har stängt av javascript, dels att man faktiskt använder högerklick för att spara bilden. Man kan ju också spara bilden genom att helt enkelt dra och släppa. Dom flesta har ju javascript aktiverat i browsern, mycket som inte fungerar annars. Skulle nog också vilja gissa på att de flesta högerklickar för att välja "spara som.." istället för att öppna en mapp i utforskaren och dra. Hittade vad jag var ute efter på google.. tack ändå GuffaInfoga logotyp ovanpå digitalkamerabilder
Jag har frågor angående en sak som jag skulle vilja ha möjlighet att tillämpa på bilderna på min sida vid två olika situationer, men ej vet vart jag ska börja. Möjligtvis kan ni behöva ha reda på att jag arbetar i ASP och bland annat har Persits AspJpeg installerat på min server.
Jag driver en sida där medlemmarna erbjuds plats för sina digitala bilder i privata eller delvis gemensamma fotoalbum (www.livetleker.se). Vad jag vill göra är något jag sett på bland annat angelfire och passagen för många herrans år sedan. Dessa sajter lade till en text eller spärrade bilderna helt (ersatte med en error-bild) ifall man försökte visa den från en annan server än den som bilderna låg på. Jag är ute efter något liknande.
Jag har denna lilla logotyp: http://pics.livetleker.se/images/LogoInPic.gif som jag vill lägga till i övre vänstra hörnet ovanpå en bild från min sida när:
1) bilden visas på en sida som inte ligger på samma server som min sajt
2) bilden sparas ner till datorn från min sajt
när bilderna visas på min server/sajt så ska dom dock vara helt orörda/reklamfria. Finns det något sätt att åstadkomma detta eller snarare hur gör man detta då jag har för mig att jag sett liknande lösningar under mina år på nätet.
Thanks in advance
/JakobSv: Infoga logotyp ovanpå digitalkamerabilder
2. När man sparar en bild så är det den bild som visas som sparas, så du kan inte få logotypen på bilder som sparas om du inte har det på bilder som visas.
Med metoden DrawImage i AspJpeg kan du lägga en bild på en annan.Sv:Infoga logotyp ovanpå digitalkamerabilder
Sv: Infoga logotyp ovanpå digitalkamerabilder
Sv:Infoga logotyp ovanpå digitalkamerabilder
Har nu kommit på att jag skulle vilja göra en egen-designad meny för när man högerklickar på bilden. Har sett det på andra sidor, t.ex. hade Playahead det förut. Gör man en div då och säger att den ska visas vid högerklick på bilden och ska ha positionen vid där man hade muspekaren vid klicket.. eller hur kan det gå till?
Kanske finns något färdigt skript som går att ändra efter behag. Någon som känner till något sådant? :S
Tack på förhand!Sv: Infoga logotyp ovanpå digitalkamerabilder