Jag har en asp kod som genererar en .csv-fil i excel men jag får problem med formatet på födelsdatumet. Kunden vill nämligen ha ha fomatet på följande sätt ddmmåå, alltså tex 051077. Men då jag öppnar csv filen står det i kolumnen 51077. Skriver jag 05-10-77 så är nollan kvar. Har läst att excel tolkar 051077 som ett tal och inte ett datum. Så här ser min kod ut förenklad: Har provat med act.write "=""057076""" men det funkar inte. Verkar som om semikolon separerad fil inte kan ha andra format än tal. Om jag tex skapar en csv fil i excel och skriver 0123 och går till nästa cell försvinner nollan. Om jag formaterar cellen med talet 0123 till text så stannar nollan kvar. Problemet är då jag ska spara filen och stänger ner den och öppnar den igen så står det 123. Nollan har alltså försvunnit fastän jag formaterat cellen till text. act.write "'057076;"Inledande nolla försvinner i från asp till excel
<code>
Const REPORTFILEPATH = "/test/upload/"
filepath = REPORTFILEPATH & "prutt.csv"
Set fso = createobject("scripting.filesystemobject")
Set act = fso.CreateTextFile(server.mappath(filepath), true)
act.write "Datum;"
act.write "Datum2"&vbCrlF
act.write "057076;" HUR KAN JAG HÄR SÄGA ATT INTE NOLLAN SKA TAS BORT FRÅN KODEN
act.write "05-70-76"&vbCrlF
act.close
</code>
Hur ska jag göra i koden för att behålla formatet ddmmåå? Kan jag säga att i koden att kolumnen ska vara i text format?Sv:Inledande nolla försvinner i från asp till excel
Har ingen stött på samma problem som kan hjälpa mig?Sv: Inledande nolla försvinner i från asp till excel
Alltså en enkelfnutt innan varje tal som skall tolkas som text i Excel...