Jag jobbar med ett intranät och skulle vilja att det krävs inloggning på vissa sidor för att man ska komma vidare, tänkte använda NT-inloggningen och fick följande instruktioner för att göra detta: Nu vågade jag testa instruktionerna och det var mycket enklare än jag trodde (har aldrig mixtrat med IISen förr). Det fungerar som jag ville. Ja, du kan få ut alla properties som finns i AD't OK, jag sökte på "IADsUser Properties" på msdn och hittade en lista på egenskaper som man kan få ut från ADt och testade dom. Vissa gick bra, men andra som t.ex. mail, vilket är vad jag egentligen vill få reda på, fick jag följande felmeddelande:WinNT-inloggning
>> på din aspsida kan du använda Request.ServerVariables("LOGON_USER") för att få ut NT kontot.
För att få detta att fungera så får du ändra lite i IIS under "Directory Security" -> "Anonymous access and authentication control" sätt endast "Integrated Windows authentication". <<
(Specifikt håller jag på att göra ett forum där man måste vara inloggad för att kunna skriva till det, men inte för att läsa det.)
Men jag undrar vad som händer om jag gör det, kommer det då att bli inloggningskrav på ALLA sidor i intranätet, eller kommer ingenting alls att hända då folket redan är inloggade på sina datorer?
Om det sistnämnda är rätt så hjälper det ju inte mig eftersom en annan person kan skriva på någon annans dator, och då blir användarnamnet den som är inloggad, inte den som har skrivit.
Förstår någon vad jag är ute efter? Inloggnign via NT oavsett vem som är inloggad på datorn, och endast på enstaka sidor.
Har någon förslag?Sv: Vad händer om jag ändrar inställningarna på Servern?
Men nu har jag en följdfråga:
Jag har använt följande kod för att hämta användarnamnet:
<code>
Dim User, myObject, Fnamn, Enamn, Desc
User = Trim(Mid(request.servervariables("AUTH_USER"),InStr(1,request.servervariables("AUTH_USER"),"\")+1))
User = Replace(User," ","")
Set myObject = GetObject( "WinNT://domän/" + User + ",user" )
Enamn = Trim(Mid(myObject.FullName,1,InStr(1,myObject.FullName," ")-1))
Fnamn = Trim(Mid(myObject.FullName,InStr(1,myObject.FullName," ")))
UserName = Fnamn & " " & Enamn
</code>
Jag undrar vad mer jag kan hämta från myObject, finns det något sätt att få ut e-postadressen eller andra uppgifter om användaren?Sv:Vad händer om jag ändrar inställningarna på Servern?
Sv: Vad händer om jag ändrar inställningarna på Servern?
The Active Directory property cannot be found in the cache
Så jag la till "cache" i sökningen och hittade denna artikeln:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;306867
Tydligen är mail inte en egenskap som cachas, men jag förstår inte från artikeln hur jag ska lösa det, eller om det ens går att lösa.