Hej! Hej, Är väl egentligen bara att göra ett urval på de leverantörsorter som har samma 2-3 inledande siffror i postnumret..? Hitta närmaste postnummer
Jag har en Accessdatabas med en massa leverantörer inlagda och nu ska jag bygga en sida i ASP där man ska kunna skriva in ett postnummer och sen söks närmaste leveratör upp (postnummer som ligger närmast)
Jag undrar om det finns någon som sitter inne med en smart lösning på detta?Sv: Hitta närmaste postnummer
Nu är jag ingen expert på postnummer, men om antalet platser är tillräckligt stort (dvs åtminstone 50) så borde det gå att räkna ut det absoluta avståndet mellan två postnumemr och använda den som har lägst värde. Med andra ord:
avstand = |postnr1 - postnr2|
Notera att anledningen till att detta inte funkar om man har för få platser är att man kan inte enklet avgöra om 30000 är närmare än 10000 om man utgår från 20000 (matematiskt är avstånden desamma, men inte geografiskt).
// JohanSv: Hitta närmaste postnummer
Om man inte har någon leverantör inom samma stad(tvåpositionsort) eller geografiskt område(trepositionsort) så blir det ju lite svårare. Det man då måste tänka på är att postnummer som börjar på 1 är i och ikring Stockholm... och sen från 2 till 9 är Sverige från söder till norr och att 6 & 7 ligger "nära" Stockholm(1)... och göra sitt urval baserat på det kriteriumet.
Att som Johan skrev jämföra avstånd baserat endast på postnummer är i princip omöjligt... Det är mycket svårt att få det att funka korrekt med tanke på hur postnummersystemet är uppbyggt med två-, tre- och fempositionsorter samt med tanke på att ett postnummer kan täcka in ett mycket stort geografiskt område speciellt i Norrlands glesbygd.
T ex skulle det se ut som att Trelleborg var geografiskt närmare Stockholm än vad Eskilstuna eller Uppsala är ("Stockholmsproblemet")
Ett annat exempel: Rasmyran (96198) skulle se ut att vara geografiskt närmare Kvikkjokk (96202) än Boden (96103) trots att det från Rasmyran är ca 25 mil till Kvikkjokk men bara ca 1 mil till Boden ("Glesbygdsproblemet")
Och de s.k. fempositionsorterna skapar ju alltid till problem... fast det är tur att det inte finns så många kvar... några få skärgårdsöar och småorter i fjällvärlden...