Jag vill hämta värden, från en databas, till dropdownlist nr 2, beroende på vad man valt i dropdownlist nr 1. Från början anropade jag en javascriptfunktion, där jag anropar asp-sidan som hämtar värdena genom att öppna den i ett nytt fönster. Detta funkade, men såg inte snyggt ut, eftersom det nya fönstret (som inte ska visa nåt...) syns under bråkdelen av en sekund. Titta på att hämta allt på en gång istället, liknande det som DN har på sin bostadssida. <b>Asp-koden i javascriptet gås igenom direkt när sidan laddas, och funktionen onChange i första dropdownlisten funkar inte nu...</b> Ok. Då var det bättre att ha asp-koden som loopar igenom databasen i en egen fil... Men kan jag anropa den filen utan att öppna den i ett nytt fönster? Jag vill inte att formuläret i "huvudsidan" ska laddas om, eftersom det finns en massa andra fält, som man kanske fyllt i... Eller kan jag göra så att det fönstret inte visas? På jobbets shop så har vi den urbota korkade lösningen att sidan laddas om för varje val, oftast innebär det tre omladdningar om inte fler innan man ens kan ge kunde ett svar. Ja, men det funkar inte eftersom jag hämtar värdena till båda dropdownlisterna från en databas. Ska kolla när jag kommer hem hur/om jag löste det problemet förut. Efter mycket letande hittade jag ett skript som nån gjort, som löser detta! Vid närmare granskning så visade det sig inte alls vara vad jag sökte... Jag kollar igen då, för den lösningen som jag har laddar inte om sidan alls utan lägger allt i en array. Tack! Det går att hamta alt från databasen när du går in på sidan. Har upptäckt att XmlHttp är det jag behöver kunskap om för att lösa detta på smidigaste sätt. Hej Ja, det borde kunna funka för mig också, men jag får det inte att funka riktigt... Det blir fel nånstans med måsvingarna... Har letat och letat utan att hitta felet. Jag får felmeddelande innan sidan ska öppnas om att listId (det du kallar PSlistID) är odefinierat. Är du nöjd med svaren, så vore det bra om du ville sätta tråden som löst.Problem med asp i javascriptfunktion
Nu har jag istället försökt lägga i princip samma kod som jag hade på asp-sidan i javascript-funktionen, men det funkar inte. Asp-koden i javascriptet gås igenom direkt när sidan laddas, och funktionen onChange i första dropdownlisten funkar inte nu... Är det någon som kan hjälpa mig att hitta och förstå felet? Eller ge tips på en bättre lösning?Sv: Problem med asp i javascriptfunktion
Om du tittar på http://hotarea.com/fast/display.exe?show+javascript&form_elements&formsDropDown2D.html så finns det en liknande lösning där som jag tror ska kunna fungera för dig.
//Anna-KarinSv: Problem med asp i javascriptfunktion
Inte så konstigt. ASP-koden körs på serversidan. Den genererade HTML-koden skickas till klienten där eventuella javascript körs.Sv:Problem med asp i javascriptfunktion
Sv: Problem med asp i javascriptfunktion
Om du kollar in DN's bostadssida och hur de har löst det så har de en lista med kommuner/städer, sen när man väljer så hämtas data till den andra dropdownlisten, utan att sidan laddas om.
//Anna-KarinSv:Problem med asp i javascriptfunktion
Då måste jag gröta in serverscript som hämtar värdena på servern i javascriptfunktionerna, och går visst inte...Sv: Problem med asp i javascriptfunktion
Jag vet att jag tittade på det för ett drygt år sedan.
//Anna-KarinSv:Problem med asp i javascriptfunktion
Finns på följande länk:
http://www.asp101.com/resources/visitors/index.asp
under rubriken Multiple Dropdown Lists Sample Code Sv: Problem med asp i javascriptfunktion
I exemplet ovan laddas sidan om för varje gång man ändrar i första select-boxen...Sv:Problem med asp i javascriptfunktion
Den lösningen som jag har för tillfället funkar visserligen, men inte särskilt snyggt. Där anropar jag en javascript-funktion med onChange i första boxen, som anropar en asp-sida via ett nytt fönster som hämtar värdena till andra boxen i en array. Det tråkiga är att det nya fönstret, som ju bara ska exekvera asp-koden, ju öppnas - även om det bara blinkar till under bråkdelen av en sekund så ser det trist ut.Sv:Problem med asp i javascriptfunktion
Du lägger bara alt i arrayer som du hämtar sedan på onChange...Sv: Problem med asp i javascriptfunktion
Fortsätter detta tema på följande tråd:
www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=182741&forumid=1&sum=1Sv:Problem med asp i javascriptfunktion
Kolla på http://www.cougarit.net/lista.asp är det detta som du har tänkt dig?
Den hämtar från en databas och lägger i en array.
Testkörd i IE6 och FireFox 1.0.3
Sv: Problem med asp i javascriptfunktion