Du menar att du vill ha radbrytning i meddelandets subject? Jag tror inte ens att mail-formatet tillåter radbrytningar i subject. Jag har aldrig sett något mailprogram där man kan skriva radbrytningar i subject. Ifall du lägger in en radbrytning så riskerar du bara att mailprogrammet klipper bort det som inte står på första raden, eller helt enkelt kastar bort alltihop. Jag menar om det finns något tecken istället för <br> som man kan använda. Hej Sara Följande kan man använda vid länkning Det var givetvis i bodyn jag menade! En radbrytning i mail är CRLF, alltså tecknen CR + LF, eller %0d + %0a.Sv: radbrytning i subject i mailto-formulär
Sv:radbrytning i subject i mailto-formulär
typ :
subj = "hej, jag heter sara.<br>Kommer du ihåg att vi talade på telefon i torsdags?<br>jag har en fråga om..."
mailto:sarawinter@dom.se?subject=<%=subj%>
<br> fungerar inte, det skrivs bara ut som text i mailet... vad kan man göra?Sv: radbrytning i subject i mailto-formulär
Problemet är att mail-programmen inte har stöd för att presentera mer än en rad, vilket gör att även om du skulle lyckas få in radbrytning så skulle inte de andra raderna synas (precis som Göran påpekar)
Jag testade att tvinga in en radbrytning i ett subject genom att skriva följande i en telnet-session direkt mot våran mailserver:
<code>
helo
mail from:jultomten@nordpolen.org
rcpt to:bjorn.osterman@dgc.se
data
From: "Jultomten" <jultomten@nordpolen.org>
To: "Bjorne" <bjorn.osterman@dgc.se>
Subject: =?iso-8859-1?Q?Hejsan=0D=0ASvejsan?=
Hejsan
.
</code>
Resultatet blir i Outlook att subject ser ut som följer i huvudvyn:
<code>
Hejsan[][]Svejsan
</code>
Och öppnar man mailet så syns bara "Hejsan" i subject.
// MvH BjörnSv: radbrytning i subject i mailto-formulär
<code>länktext</code>
%20 = mellanslag
%0D = radbrytning i Bodyn
"Hej hej din
gamle sill"
blir:
"Hej%20hej%20din%0Dgamle%20sill"Sv:radbrytning i subject i mailto-formulär
...allergin verkar ha satt sig i huvudet idag...
ska testa med %0D imorgon. Jag hoppas att mina nya allergipiller har bättre verkan :)Sv: radbrytning i subject i mailto-formulär
http://www.faqs.org/rfcs/rfc2045.html