Jag får en sträng returnerad från folkbokföringsreg. som innehåller Förnamn & Efternamn Absolut enklast är att splitta strängen i en array och använda mellanslag som avgränsare (förutsätter förståss att det bara finns ett mellanslag i strängen). Tror det blir så här: En komplettering till Stefans exempel här är att kolla att det verkligen blev 2 variabler, ett för för och ett för efternamn. I vissa fall kan det vara så att det inte förkommer 2 namn. Detta kollar du med kommandot Ubound. Använd InStrRev för att hitta det sista mellanslaget i strängen, och ta ut resten av strängen. InStrRev returnerar smidigt nog noll om det inte fanns något mellanslag, så den här koden fungerar även om det inte finns något mellanslag: Det ser tilltalande ut, men hur skall jag formatera det nu, min kod ser ut så här Gick på din kod Pelle och det blev såhär och fungerar > blir det ung.Plocka delar av data ur sträng
jag försöker att på något sätt plocka bort extra namnen från förnamnet så att bara tilltalsnamnet återstår
Förnamnet returneras enl. [extranamn mellanslag tilltalsnamn]
man borde väl kunna använda left, right, men hur?
Mycket tacksam för hjälp
Mvh
PeterSv: Plocka delar av data ur sträng
<code>
<%
Dim namn, tilltalsnamn
namn = Split(fornamn," ")
tilltalsnamn = namn(1)
%>
</code>
Du kan förståss också plocka ut namnet med t ex Mid() där du sätter gränserna med hjälp av inStr(för att få reda på mellanslagspositionen) och Len(slutet av strängen)... men ovanstående borde ev. räcka i ditt fall...Sv:Plocka delar av data ur sträng
<%
Dim namn, tilltalsnamn
namn = Split(fornamn," ")
if ubound(namn) > 0 then
tilltalsnamn = namn(1)
else
tilltalsnamn = ""
end if
%>
Sv: Plocka delar av data ur sträng
strName = Mid(InStrRev(strName, " ") + 1)
Sv:Plocka delar av data ur sträng
StrName = Request.QueryString("PERSNAME")
blir det ung.
strNAME = Request.QueryString("PERSNAME")
strPERSNAME = Mid(InStrRev(strNAME, " ") + 1)
TPFHSv: Plocka delar av data ur sträng
KOD
Dim namn, tilltalsnamn, strNAME
strNAME = Request.QueryString("PERSNAME")
namn = Split(strNAME," ")
if ubound(namn) > 0 then
tilltalsnamn = namn(1)
else
tilltalsnamn = ""
end If
Tack för hjälpenSv: Plocka delar av data ur sträng
> strNAME = Request.QueryString("PERSNAME")
> strPERSNAME = Mid(InStrRev(strNAME, " ") + 1)
Ja.