Hej sågon som skulle kunna hjälpa mig med en recordset lösning som jag inte får till. Gör en tabell för sorteringsordningen. Typ: Tackar för tippset, har funderat lite på den banan åxå. Löste sorteringsordningen så en annan gång vill jag minnas. Med normalisering menar han att man använder regeln "dubbellagra inte texter och information". Om du har datat bilmärken och modeller så lagrar man detta i tre tabeller. Först dom tre specifika objekten, och sedan en tredje tabell som kopplar ihop alla dessa förekomster kors och tvärs.Recortset strul... (sortering)
Jag skall hämta data ur en Access databas som har en tabell som heter tblTeleBrm
Denna tabell innehåller ett antal fält som jag skall hämta ut och sortera i en bestämd ordning.
Så här ser selectsatsen ut:
" SELECT Tjanst, Nummer, Namn, Grupp FROM tblTelBrm WHERE Grupp = " & Request.Form("Grupp") &" "
Problemet jag har här nu är att jag vill sortera resultatet jag får efter vad fältet "Tjanst" innehåller.
Fältet "Tjanst" innehåller alltid texterna Brf , Bitr.Brf och Brm . Och jag vill alltså ha resultatet sorterat i denna ordningsföljd åxå.Sv: Recortset strul... (sortering)
TjanstId, Tjanst, SortOrder
1, 'Brf', 1
2, 'Bitr.Brf', 2
3, 'Brm', 3
Joina in tabellen och sortera på SortOrder.
Du kan ju passa på att normalisera databasen och spara id för tjänsten i tblTeleBrm istället för texten. Då kan du ju dessutom skriva riktiga beskrivningar på sakerna istället för kryptiska förkortningar.Sv:Recortset strul... (sortering)
Men vad menar du med
"normalisera databasen och spara id för tjänsten i tblTeleBrm istället för texten" . Vad vinner jag på detta och vad skulle TjanstId spela för funktion?
/PeterSv: Recortset strul... (sortering)