<% Hur ser din open-funktions-rad ut? Jag har för mig att man kunde få det felmeddelandet ifall man inte kör "open" med rätt parametrar. Hmm, jag tror du måste köra "open" istället för "execute" ifall du vill kunna uppdatera med ".update". <% Ifall du testar nu, så kommer du att få: Men jag kör inte Access. Kör MsSQL och då ska man ju inte använda #DateDiff och Update i Recordset, SQL
sql = "SELECT status, login FROM members WHERE status = 'online' AND DateDiff('n', login, " & Now() & ") > 90"
Set RS = Conn.Execute(sql)
'----- Sätter offline på de som inte loggat ut korrekt -------
Do Until RS.EOF
RS(0) = "offline"
RS.Update
RS.MoveNext
Loop
RS.Close
%>
Denna kod genererar felet Line 1: Incorrect syntax near '16'.
och ifall jag flyttar ner DateDiffen till en IF-sats innan för Loopen så får jag istället att det inte går att uppdatera. Felmess:
Current Recordset does not support updating. This may be a limitation of the provider, or of the selected locktype.
HUr skall det skrivas för att funka?? Sv: DateDiff och Update i Recordset, SQL
// MvH BjörneSv: DateDiff och Update i Recordset, SQL
Testa att köra .Open istället, eller göra en ny .Execute med "UPDATE table SET..." istället.
Det var ett tag sedan jag körde gamla ADO. :-P
// MvH BjörneSv:DateDiff och Update i Recordset, SQL
Set RS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
sql = "SELECT status, login FROM members WHERE status = 'online' AND DateDiff('n', login, " & Now() & ") > 90"
RS.Open sql, conn, 3,3
'----- Sätter offline på de som inte loggat ut korrekt -------
Do Until RS.EOF
RS(0) = "offline"
RS.Update
RS.MoveNext
Loop
RS.Close
Set RS = Nothing
%>
Funkar fortfarande inte får felmess: Line 1: Incorrect syntax near '17'.
Kan det vara problem med DateDiff-funktionen i MsSQL-satsen eller?Sv: DateDiff och Update i Recordset, SQL
Line 1: Incorrect syntax near '18'.
Ser du något mönster?
Du har glömt apostroferna (# om du använder Access) runt datumet som du plockar ut med Now(). Alltså kommer datumet att tolkas som ett uttryck, vilket inte ger något fel förrän den kommer till tiden.Sv:DateDiff och Update i Recordset, SQL