Genom att högerklicka på t.ex en hemsida och "Visa källa" kan man se alla koderna. Min fråga är: Kan jag spärra el dyl. för att inte oseriösa besökare ska kunna kopiera av koderna. Hej Gunilla, programkoden kan användaren aldrig se eftersom asp exekveras på servern. Däremot den rena html-koden som presenteras för klienterna. Det går dock i alla fall att använda ett javascript som motverkar att man kan välja högerklick och visa källa. Men är det så att menyn i internet explorer visas kan man även där välja visa källa - så då bör man alltså bara använda detta javascript på popup-fönster och se till att inte url:en visas längst ner. Lägg en copyright-text i en kommentar i html-koden. Alltid kan det få någon att tänka efter. Hej Det är bara att ge upp, vill man ha tag på koder och bilder så går det, högerklick går att komma förbi, det är ju bara att stänga av javascript i webbläsaren så kommer man förbi det. Och där man ska leta är "Temporary Internet Files". Man kan dessutom använda en snifer (Ethereal) som automatiskt sparar ner allt som skickas och tas emot. HTML och bilder är designat för att kunna ses av användaren, och det är inget man kan ändra på. Här har du en variant som gör så du inte kan höger klicka den går så när du släpper knappen så kommer rutan upp ja prova själv Där det står din text skriver du ditt medelande Och naturligtvis är det totalt meningslöst, som nämnt ovan.Spärra koder
Min dator: Microsoft Windows XP Home Vers.2002 Serv. Pack 1
Tacksam för ev svarSv: Spärra koder
Sv: Spärra koder
Sv:Spärra koder
Tack för ditt svar.
Är tacksam om jag möjligtvis kan få detta javascript som motverkar högerklick, har visserligen en typ av ett script just för att undvika högerklick men det kan man lätt komma förbi, tyvärr.
Mvh GunillaSv: Spärra koder
Vet man dessutom vart man skall leta på burken så kommer man åt koderna och bilderna ändå.
//Anna-KarinSv:Spärra koder
http://www.tydal.nu/article/88Sv: Spärra koder
<code>
<script language="JavaScript">
var msg="Din text!";
function disableIE() {if (document.all) {alert(msg);return false;}
}
function disableNS(e) {
if (document.layers||(document.getElementById&&!document.all)) {
if (e.which==2||e.which==3) {alert(msg);return false;}
}
}
if (document.layers) {
document.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);document.onmousedown=disableNS;
} else {
document.onmouseup=disableNS;document.oncontextmenu=disableIE;
}
document.oncontextmenu=new Function("alert(msg);return false")
</script>
</code>Sv:Spärra koder
Folk som verkligen vill sno din html eller dina bilder gör det utan större problem ändå, och folk som inte vill något illa hindras bara från att använda din sida.