Hej. Jag har följande asp-kod(Endast en test!): Som felmeddelandet säger så är din databasfil skrivskyddad dvs att det konto som din webbläsare använder för att besöka dina webbsidor inte har rättighet att skriva till databasfilen. Tack för svaret. Kör du XP? I så fall måste du "slå av" enkel fildelning som du hittar i mapp-egenskaper i Kontrollpanelen. Då kommer fliken fram...Kan inte skriva till access
<%
set conn = server.createobject("ADODB.connection")
conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source= C:\Inetpub\wwwroot\dbTest\db1.mdb"
set recset = server.createobject("ADODB.recordset")
sql = "select * from tabell1"
recset.open sql,conn,1,2
recset.addnew
recset("namn") = "Sten"
recset("gata") = "Gatanvägen"
recset.update
recset.close
conn.close
%>
Jag får följande felmeddelande när jag kör koden:
Microsoft JET Database Engine (0x80040E09)
Det går inte att uppdatera. Databasen eller objektet är skrivskyddat.
Hur gör jag för att få det att fungera?
MVH / StefanSv: Kan inte skriva till access
Detta är troligen den vanligaste frågan när det gäller fel i asp-skript... och felet avhjälps genom att du sätter korrekta rättigheter på din databasfil. Om du inte vet hur du skall gå till väga för att göra det så prova sök här i forumet för frågan har som nämnts varit upp ett antal gånger förut...Sv:Kan inte skriva till access
Problemet är att när jag öppnar egenskaper på databasfilen så får jag bara upp flikarna Allmänt och Sammanfattning. Borde jag inte få upp en flik där jag kan sätta rättigheter?
Jag har också letat här på Pellesoft men inte hittat något som hjälper mig.
/ StefamnSv: Kan inte skriva till access