Har 2 st tabeller jag hämtar data (cualshfe/dat,cupper, lmeprices/copper) ifrån, som jag sedan Testa att bara skriva: Tack för ditt tips, men tyvärr hjäpte inte detta, jag förstår att för få parametrar är inlagda i frågan men kan inte förstå varför........ Om du testar detta då?Fel i SQL-fråga? Hämtar från 2 tabeller...
kommer att presentera i ett diagram som jämförelsetal mot varandra. Mitt problem är att jag får
felmeddelandet:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E10)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] För få parametrar angavs. 1 förväntades.
(med felrad 219 som motsvarar rs.open sql,conn,3,3 enligt nedan)
Kan inte se vad jag gör för tokigt?
så här ser koden ut:
<code>
sql="SELECT cualshfe.dat, cualshfe.cupper, lmeprices.copper FROM cualshfe, lmeprices WHERE cualshfe.dat AND lmeprices.dat LIKE '2004-%-%'"
Set rs=Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
'Response.Write SQL
'Response.End
sql=sql & "order by cualshfe.dat"
rs.Open sql,conn,3,3
</code>
Tittar jag på hur SQL-frågan ser ut får jag detta svar som jag tycker är ok! eller?
SELECT cualshfe.dat, cualshfe.cupper, lmeprices.copper FROM cualshfe, lmeprices WHERE cualshfe.dat AND lmeprices.dat LIKE '2004-%-%'
Tacksam för tips!Sv: Fel i SQL-fråga? Hämtar från 2 tabeller...
rs.Open sql, conn
Är de två tabellerna relaterade till varandra?Sv:Fel i SQL-fråga? Hämtar från 2 tabeller...
Tabellerna är relaterade på att fältet "dat" som innehåller datum i formatet xxxx-xx-xx i en access-databas förekommer i bägge tabellerna (exakt samma datum skall finnas alltså)Sv: Fel i SQL-fråga? Hämtar från 2 tabeller...
sql="SELECT cualshfe.dat, cualshfe.cupper, lmeprices.copper FROM cualshfe, lmeprices WHERE cualshfe.dat LIKE '2004-%-%' AND lmeprices.dat = cualshfe.dat order by cualshfe.dat "
rs.Open sql,conn
Annars ska det väl vara sql= ql + "order by cualshfe.dat" och inte sql=sql & "order by cualshfe.dat" ?