Jag håller på att göra en sida i ASP som är kopplad till en Access databas. I databasen så har jag ett PM fält där jag skall kunna skriva in en stor mängd text (det hela rör sig om en dagbok). Nu så skulle jag vilja kunna lägga in en URL i detta PM fält och sen få den som en klickbar länk på ASP. Att få hela texten som en klickbar länk är inga problem men att få enbart URL adressen som en klickbar länk och inte resten av texten får jag inte att fungera. En funktion som jag hittade vid en sökning i forumet.Länkar
Någon som vet hur man gör...om det går??? Finns det kanske färdiga "rutiner" för det i Ultradev 4?Sv: Länkar
Gjord av "tomsve".
Är väl nåt att jobba vidare på...
Function MakeHREF(s)
Set objRE = new RegExp
objRE.IgnoreCase = True : objRE.Global = True
objRE.Pattern = "(http:\/\/|www\.)(\w|\.|\/|\?|\~|\=|-)+"
Set m = objRE.Execute(s)
For Each o In m
If Right(o.Value, 1)="." Or Right(o.Value, 1)="!" Or Right(o.Value, 1)="?" Or Right(o.Value, 1)="," Then
If Left(o.Value, 3) = "www" Then s = Replace(s, o.Value, "" & Left(o.Value, Len(o.Value)-1) & "" & Right(o.Value, 1)) Else s = Replace(s, o.Value, "" & Left(o.Value, Len(o.Value)-1) & "" & Right(o.Value, 1))
Else
If Left(o.Value, 3) = "www" Then s = Replace(s, o.Value, "" & o.Value & "") Else s = Replace(s, o.Value, "" & o.Value & "")
End If
Next
Set objRE = Nothing
MakeHREF = s
End Function